Coca-Cola steunt de “Kies Mij”-campagne van het Belgische Rode Kruis

Brussel, maandag 9 december 2019Afgelopen weekend startte naar goede gewoonte de nationale kersttour van de iconische Coca-Cola Kersttruck. Deze kerstperiode staat voor het merk volledig in het teken van inclusie met de campagne: “Wat we delen maakt ons sterker”. De nieuwe kerstcampagne wil verschillen tussen mensen helpen overbruggen door tijdens deze symbolische periode mensen te laten stil staan bij onze gelijkenissen. Coca-Cola kiest er daarom ook voor om in december het Belgische Rode Kruis en hun “Kies Mij”-campagne te ondersteunen.

Wat we delen maakt ons sterker

We hebben tijdens de feestdagen allemaal onze eigen familietradities en gewoontes. Voor 8 op 10 Belgen starten de festiviteiten al op 24 december. 55% van de Belgen die een kerstboom zetten, verkiest een valse, terwijl amper 19% nog zweert bij een echte kerstboom. De meeste Belgen kopen wel kerstcadeaus, maar voor slechts enkele mensen of voor één persoon door lootjes te trekken. Bijna 1 op 4 koopt voor iedereen in zijn nabije familie een cadeau.1

Belgen geven graag kerstcadeaus. Meer dan 6 op 10 Belgen spendeert hier meer dan 100 euro aan.  22% geeft tussen de 200 en 400 euro uit en bij 7% ligt dat budget nog hoger. Voor 3 op 4 Belgen is het duidelijk: kerst staat gelijk aan genieten van lekker eten. Wat er dan op tafel komt? Voor 22% van de Belgen is dat gourmet of raclette, andere klassiekers zijn wild (17%) en kalkoen (13%). Uit het onderzoek blijkt dat vooral dat Kerstmis voor de Belgen gelijk staat aan een zalig moment van samenzijn met de mensen die ze graag zien.1

En het zijn die overeenkomsten die Coca-Cola wil vieren. “Eén van de doelstellingen van Coca-Cola is dat we mensen willen motiveren om zich te focussen op wat we delen – niet op wat ons verdeelt. Met deze nieuwe “Wat we delen maakt ons sterker” boodschap, die we ook verspreiden met een TV-campagne, willen we dat engagement aantonen tijdens de symbolische kerstperiode”, aldus Anouk Van Hauteghem, Marketing Director bij Coca-Cola.

Coca-Cola steunt het Belgische Rode Kruis

Coca-Cola heeft dus één grote missie deze kerstperiode: mensen dichter bij elkaar brengen. Daarom zijn zij trotse partner van de “Kies mij”-campagne van het Belgische Rode Kruis. “Voor de meeste mensen zijn onze vrijwilligers een vanzelfsprekendheid: ze zijn er altijd. Toch kunnen zij enkel helpen helpen dankzij de steun van de bevolking. Met deze nationale actie maken we helpen heel gemakkelijk, want je kan ons steunen simpelweg door een product van Coca-Cola in je winkelmandje te leggen. Door helpen zo gemakkelijk te maken willen we wat wij noemen ‘the unserved audience’ bereiken, namelijk die mensen waarvoor de drempels te hoog zijn om bijvoorbeeld Warmste Week-acties op te starten of een financiële schenking te doen”, aldus Ine Tassignon van Rode Kruis-Vlaanderen. Coca-Cola gaat deze kerstperiode een samenwerking aan met het Rode Kruis voor hun project Brugfiguren dat maatschappelijk kwetsbare leerlingen betere toekomstkansen geeft, en ondersteunt dit project met 50.000 euro.

Vanaf 15 december tot en met 15 januari steun je met de aankoop van Coca-Cola dus de vrijwilligers van het Rode Kruis die een brug slaan tussen de school en thuis en kwetsbare leerlingen de extra begeleiding geven die ze nodig hebben. Daarnaast kan je aan de Coca-Cola kersttruck ook gepersonaliseerde kersttruien kopen, waarvan de volledige opbrengst bijkomend naar het Rode Kruis zal gaan.

Coca-Cola kersttruck
 

Duurzame kersttour en digitale beleving

Ook deze kerstperiode brengt Coca-Cola de kerstmagie weer tot bij jou, want op 7 december start de welbekende kersttruck aan zijn tour doorheen het land. Hij krijgt daarbij versterking van een tweede kersttruck. In totaal houden de trucks halt op meer dan 45 plaatsen. Wie een bezoekje brengt, kan op de foto met de kerstman, de kerstboom laten oplichten door een leeg blikje te recycleren in de pmd-box en natuurlijk een gepersonaliseerde kersttrui kopen ten voordele van het Rode Kruis. Die zijn trouwens van duurzaam katoen en dragen het “Fairwear Foundation”-label. De truien zijn limited edition en kosten €19,99 - wie er één wilt, is er dus best snel bij!

De kersttruck is volledig CO2-neutraal. Zo goed als al het materiaal in en rond de truck van vorig jaar werd gerecycleerd. De extra truck is een tweedehandsmodel en alle kleding van de crew wordt hergebruikt. Er werd dus niets nieuws aangekocht. Een primeur dit jaar is de digitale belevenis binnenin, want wie de ene truck betreedt, kan via een digitaal scherm communiceren met een bezoeker van de andere truck vele kilometers verder. De bezoekers beantwoorden enkele vragen over hoe ze Kerstmis vieren. Wanneer hun antwoord overeenkomt, is dat te zien op het scherm. “De digitale activatie overbrugt de verschillen tussen de bezoekers, en dat is natuurlijk waar het allemaal om draait tijdens de mooiste tijd van het jaar”, zo zegt Anouk Van Hauteghem, Marketing Director bij Coca-Cola.

1 Online onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX in opdracht van Coca-Cola tussen 15 november 2019 en 21 november 2019.

 

###EINDE PERSBERICHT###

Perscontact

Voor bijkomende vragen kan u contact opnemen met Eva van Riet, PR manager Famous Relations via eva.vanriet@famousrelations.be of +32 474 88 76 84 en met Suzanne Decock, PR & Communications manager Belux bij Coca-Cola Services via beluxpressinfo@coca-cola.com of +32 499 77 28 28. 

Productinfo

Tijdens de kerstperiode worden Coca-Cola original taste en Coca-Cola Zero Sugar voor de gelegenheid voorzien van een feestelijke lay-out. De iconische Coca-Cola kerstman zal ook dit jaar terug te vinden zijn op de verpakkingen. Daarnaast zal ook het “Kies Mij” logo van het de gelijknamige campagne van het Rode Kruis, waarvan Coca-Cola partner is, op de verpakking te zien zijn.

Kerst en Coca-Cola

Over Coca-Cola in België en Luxemburg

‘Coca-Cola’ bestaat in België en Luxemburg uit twee bedrijven. Coca-Cola Services maakt deel uit van The Coca-Cola Company groep. The Coca-Cola Company en haar filialen zijn eigenaar van de merken. Zij staan in voor de consumentenmarketing en het basisconcentraat voor de drankjes dat verkocht wordt aan Coca-Cola European Partners in België en Luxemburg, dochtermaatschappijen van Coca-Cola European Partners plc (CCEP). CCEP in België en Luxemburg produceert, verdeelt en/of verkoopt Coca-Cola, Fanta, Sprite, Aquarius, Minute Maid, Nordic Mist, Chaudfontaine, FÏNLEY, HONEST, Fuze Tea, Appletiser, POMS, Hawai, CHAQWA, Tropico, Rosport*, Rosport Pom’s*, Monster*, Capri-Sun*en Nalu*. Deze merken zijn samen goed voor meer dan 11 miljoen consumpties per dag in België. Coca-Cola is voortdurend bezig met het optimaliseren van haar portfolio: van het reduceren van suiker in de dranken tot het introduceren van nieuwe innovatieve producten. Daarnaast werken zij aan het terugdringen van hun impact op het milieu door water terug te geven aan de natuur en recyclage te bevorderen. 

Ga naar www.cocacola.be voor meer informatie.

(*) merken die niet aan de The Coca-Cola Company groep toebehoren.

Coca-Cola en kerst