Duurzame groei door investeringen met duidelijke focus op verpakkingen en recyclage

Coca-Cola heeft een lange geschiedenis van 90 jaar in België en viert ook de 50e verjaardag van haar productie- en distributievestiging in Gent. Zo kondigt Coca-Cola European Partners vandaag een investering van 27,9 miljoen euro aan in een nieuwe bliklijn. Coca-Cola investeerde sinds 2015 al meer dan 100 miljoen euro in de Gentse vestiging. De investeringen in de bottelarij gaan hand in hand met het stimuleren van duurzaam gedrag bij de consument. Zo wil Coca-Cola 100% van haar verpakkingen terughalen tegen 2025, in de strijd tegen zwerfvuil. Vlaams minister-president Geert Bourgeois en de schepen van Economie van Gent Mathias De Clercq bezochten vandaag de state-of-the-art-bottelarij in Gent en ontdekten hoe Coca-Cola haar vestiging heeft klaargemaakt voor een duurzame toekomst.

De productie- en distributievestiging in Gent is een van de zeven vestigingen van Coca-Cola European Partners in België. Jaarlijks wordt er bijna 210 miljoen liter drank geproduceerd, in zowel hervulbare glazen flessen als blikjes en brikverpakkingen. Ruim 70% van de dranken die in België worden geconsumeerd, wordt in België geproduceerd. De werken voor de extra productielijn – een derde bliklijn naast de bestaande glaslijn en de twee saplijnen – starten in januari; in het najaar van 2019 zou alles operationeel moeten zijn.

Blijvend investeren om lokale verankering te versterken

Productiedirecteur Bernard Santens: “De nieuwe bliklijn zal draaien aan een snelheid van 120.000 blikjes per uur en verschillende blikformaten produceren, waaronder de smallere en kleinere blikjes. Zo blijven we ons aanpassen aan de evoluerende markt en de vraag van klanten en consumenten. Tegelijk is deze investering een erkenning voor de mensen in Gent, die hard hebben meegewerkt aan dit groeiverhaal. Nadat we hier een nieuwe fabriek hebben gebouwd in het bestaande gebouw, kunnen we voortaan nog meer zelf produceren van wat er in België wordt geconsumeerd. We zijn ontzettend trots om een lokaal bedrijf te zijn en onze positie in België, opnieuw, toekomstgericht te versterken.”

De voorbije jaren werd de productie- en distributievestiging in Gent gemoderniseerd om een state-of-the-artfabriek te bouwen binnen het bestaande gebouw en ze zo te verzekeren van een duurzame toekomst. Met de nieuwe bliklijn erbij komt de investering van Coca-Cola European Partners voor deze site neer op meer dan 100 miljoen euro voor de afgelopen 3 jaar. De Gentse vestiging bottelt 12 merken uit het ruime aanbod dranken voor ons land, waaronder Coca-Cola original taste, Coca-Cola zero sugar, Coca-Cola light taste, Fuze Tea, Sprite, Minute Maid, Nalu, enz.

Ambitieuze visie op verpakkingen & recyclage

Investeren in duurzaam groeien is ook bewust omgaan met verpakkingen. In dit kader lanceerde Coca-Cola eind vorig jaar een ambitieus actieplan voor duurzaamheid ‘This is Forward’. Country Director België en Luxemburg, Etienne Gossart, verduidelijkt: “We hebben een duidelijke visie op verpakkingen. Onze verpakkingen – glas, blik, plastic – zijn 100% recycleerbaar. We engageren ons om tegen 2025 al onze verpakkingen terug in te zamelen voor recyclage, zodat ze niet eindigen als zwerfvuil, maar worden hergebruikt als grondstof voor nieuwe verpakkingen. Tegen 2025 willen we dat elke plastic fles die we op de markt zetten, gemaakt is van 50% gerecycleerd materiaal.”

Coca-Cola zet meer en meer de kracht van haar merken in, om consumenten te sensibiliseren om hun lege verpakkingen in de vuilbak te gooien. Een mooi voorbeeld hiervan zijn de tien vrachtwagens met een recyclageboodschap mede gerealiseerd dankzij Mooimakers en Wallonie Plus Propre, die vanaf vandaag in heel het land rondrijden. Zij moeten meer mensen aanzetten om ook onderweg hun lege verpakkingen te sorteren. Coca-Cola geeft op het einde van elke TV-spot ook een “recycle me” boodschap mee en de doppen van de plastic verpakkingen krijgen dezelfde boodschap mee. Daarnaast werkt Coca-Cola nauw samen met Fost Plus, Mooimakers en Wallonie Plus Propre, en zet ze ook gezamenlijke acties op met haar klanten om aan te zetten tot recyclage. En ook de eigen medewerkers gaan de strijd tegen zwerfvuil aan en nemen deel aan clean-up acties rond de vestigingen.

Vlaams minister-president Geert Bourgeois bezocht vandaag de gemoderniseerde bottelarij. “In het zomerakkoord besliste de Vlaamse regering om tegen 2025 95% van alle huishoudelijke drankverpakkingen in te zamelen. Het verheugt mij dan ook dat Coca-Cola als een van de trekkers in de sector zich hiertoe engageert en tegen 2025 100% van al zijn verpakkingen in Europa zal inzamelen. Bovendien zet het bedrijf de kracht van zijn merken in om iedereen te stimuleren om te sorteren. Een mooi voorbeeld daarvan zijn de tien vrachtwagens met een recyclageboodschap en de reclamespots met recyclageboodschap. Door samen een mentaliteitswijziging aan te moedigen werken we aan een schonere leefomgeving in Vlaanderen”, zegt de Vlaams minister-president.

Over de productie- en distributiesite van Coca-Cola European Partners in Gent:

  • Gent viert zijn 50ste verjaardag
  • De vestiging in Gent telt 402 medewerkers: 252 in productie, 150 in distributie
  • Er worden 12 merken geproduceerd en een brede waaier aan smaken: Coca-Cola original taste, Coca-Cola zero sugar, Coca-Cola light taste, Fanta, Sprite, Aquarius, Minute Maid, Fuze Tea, Finley, Appletiser, Nordic Mist, Poms, Hawai en Nalu. Er wordt gebotteld in hervulbare glazen flessen (20 cl, 1 l), blikjes (33 cl, 25 cl en 15 cl), brikverpakking (20 cl, 1 l).
  • Jaarlijkse productie van 209,5 miljoen liter (2017) en we schatten dit jaar – voor 2018 – uit te komen op 226,5 miljoen liter (2018)
  • Productie: 5 productielijnen (1x hervulbare glaslijn, 2x bliklijn, 2x saplijn) en zesde in aanbouw (werken starten in januari 2019 en operationeel in het najaar van datzelfde jaar)
  • Distributie: magazijn voor 17.000 palletten (equivalent van 725 vrachtwagens); elke dag vertrekken 150 vrachtwagens richting klanten en andere lokale distributiecentra
  • Investeringen sinds 2015: 102,9 miljoen euro (75 miljoen euro voor modernisering van Gent + 27,9 miljoen voor nieuwe bliklijn)

Over ons duurzaamheidsplan ‘This is Forward’

Meer informatie over ons duurzaamheidsplan via https://nl.cocacolabelgium.be/duurzaamheid en onze This is Forward week via https://nl.cocacolabelgium.be/this-is-forward-week.

Voorbeeld TV-spot ‘recycle-me’

De TV-spot voor de Kerst-campagne eindigt met de ‘recycleer mij’-boodschap. U kan deze commercial hier bekijken.