Gelimiteerde festivalverpakking moet festivalgangers nog meer aanzetten tot recycleren

Coca-Cola zet dit jaar op de zomerfestivals meer dan ooit in op recyclage. Via de Coca-Cola-stand, die helemaal in het teken staat van recyclage en via een 100% gerecycleerde Coca-Cola riksja, die je, in ruil voor een leeg Coca-Cola-flesje, van de camping naar het festivalterrein voert. En op Pukkelpop ook voor het eerst via een nieuwe verpakking van het populaire 250ml-flesje, die de festivalbezoekers letterlijk ‘langs alle kanten’ oproept om te recycleren.

“Please recycle me”. “I am 100% recyclable”. “Drink. Recycle. Repeat”. Wie vanaf woensdag 15 augustus op Pukkelpop een flesje Coca-Cola bestelt, zal er niet naast kunnen kijken: de oproep om meer dan ooit de flesjes te sorteren. De boodschappen komen op het label van het kleine pet-flesje dat op grote schaal gelanceerd wordt op Pukkelpop.

“Met deze actie willen we onze focus op sorteren en recycleren nog meer kracht bijzetten”, vertelt Céline Van den Rijn, Marketing Director van Coca-Cola in België. “Het maakt ook deel uit van ons actieplan rond duurzaamheid, genaamd ‘Dit is vooruit’, waarbij we er ondermeer naar streven om tegen 2025 al onze verpakkingen in te zamelen. We willen hierbij onze merken gebruiken om iedereen te stimuleren om altijd te sorteren, dus ook op festivals. Bovendien heeft Coca-Cola al een lange geschiedenis met recycleren op festivals – zeker ook op Pukkelpop. Zo waren we onder meer initiatiefnemer van ‘bekers voor een bon’, waarbij festivalgangers in ruil voor een aantal ingeleverde festivalbekers of -flesjes een drankbonnetje krijgen. Een systeem dat nog steeds goed werkt, trouwens.” 

Het 250ml Coca-Cola petflesje met de nieuwe recycling-verpakking wordt gelanceerd op Pukkelpop, maar zal ook twee maanden lang in de supermarkt en on the go shops verkrijgbaar zijn. De drie Coca-Cola varianten (Coca-Cola Original Taste, Coca-Cola zero sugar en Coca-Cola light taste) zullen beschikbaar zijn met een speciaal recycling jasje.