Dinsdag 26 november 2019 — 7 op de 10 Belgen is van mening dat plastic flesjes per definitie slecht zijn voor het milieu. 1 op 3 voelt zich zelfs schuldig over het kopen van plastic flesjes. Dat blijkt uit een onderzoek naar de kennis over en het standpunt ten aanzien van recyclage dat Chaudfontaine liet uitvoeren bij 1000 Belgen(1). De plasticproblematiek leeft en moet grondig aangepakt worden. Chaudfontaine en Fuze Tea willen bijdragen tot het creëren van een circulair verpakkingssysteem waarbij elk plastic flesje steeds een nieuw leven krijgt. Daarom zijn de plastic flesjes van het mineraalwatermerk sinds september voor 100% uit gerecycleerd plastic(2) gemaakt. De wijziging wordt ook duidelijk gecommuniceerd op de etiketten van de flessen. Ook Fuze Tea, het ijstheemerk van Coca-Cola in België, zal in begin 2020 overschakelen naar petflessen uit 100% gerecycleerd plastic(2).  

Plasticschaamte 

De Belg lijdt aan plasticschaamte, zo blijkt uit het onderzoek1 dat werd uitgevoerd bij 1000 Belgen. 55% van de Belgen geeft aan sneller een plastic flesje te kopen als ze wisten dat het flesje zelf ook volledig recycleerbaar was. De helft van de Belgen (49%) zou dat doen als ze wisten dat het flesje uit gerecycleerd plastic gemaakt is. 

Een meerderheid van de Belgen noemt zich dan ook gevoelig aan het debat rond plastic verpakkingen en zegt ermee bezig te zijn (62%). Bij ongeveer de helft heeft dat ook (naar eigen zeggen) een impact op het koopgedrag: 47% koopt steeds minder plastic flesjes.  

Wanneer aan Belgen gevraagd wordt welke verpakkingsoplossing ze dan wel het meest duurzaam vinden, antwoordt de overgrote meerderheid volmondig met “hervulbaar glas”. De top 3 van de Belgen bestaat dan ook meestal uit hervulbaar glas (72%), gevolgd door glas voor eenmalig gebruik (7%) en gerecycleerd plastic (5%).  

Feit

Een grote meerderheid van de Belgen (86%) koopt wel eens water in een plastic flesje. 64% van de Belgen doet dat wel eens “on the go”, onderweg dus. 1 op de 5 (20%) koopt plastic flesjes zelfs énkel onderweg en nooit voor thuis. 

Om plastic flesjes te kunnen recycleren, is het noodzakelijk dat deze in de blauwe zak worden weggegooid en niet zomaar in eender welke vuilbak. 59% doet dat ook en 13% houdt zijn flesje zelfs bij om opnieuw te gebruiken. De overige 27% geeft dan weer toe het flesje in de eerste vuilbak die hij tegenkomt te gooien.  

 

Feit

Slechts 1 Belg op 3 weet dat “circulair verpakken” staat voor verpakkingen die gerecycleerd worden om een nieuw leven te krijgen als dezelfde verpakking, bijvoorbeeld van fles tot fles. En meer dan 4 op 10 weet niet dat “rpet” voor “gerecycleerd plastic van gebruikte PET verpakkingen” staat. Pet is volledig recycleerbare kunststof. 

 

Feit 

Meer dan de helft van de Belgen weet niet exact hoe plastic flessen worden gerecycleerd. De eerste en belangrijkste stap is het juist sorteren van plastic in de blauwe zak. Die wordt dan gecollecteerd en bij sorteercentra afgeleverd. In een volgende stap, in de recyclagecentra, worden de flessen gewassen en vervolgens vermalen tot schilfers of verwerkt tot korrels. Deze schilfers en korrels worden gereinigd en daarna gesmolten en omgevormd om er tot slot nieuwe plastic flessen mee te maken.

Een nieuw leven 

Chaudfontaine wil bijdragen tot het creëren van een circulair verpakkingssysteem, waarbij elk plastic flesje een nieuw leven krijgt. Daarom stromen sinds midden september Chaudfontaine flesjes in op de Belgische markt die 100% rpet zijn, wat betekent dat ze voor 100% uit gerecycleerde flessen bestaan. Vanaf half november zal dit ook duidelijk op de verpakkingen vermeld worden, zodat iedereen ook duidelijk zelf kan zien dat de flesjes uit gerecycleerde flessen bestaan. Dit gaat ook gepaard met een volledige marketing-campagne, die deze boodschap via verschillende kanalen zal communiceren.  

Chaudfontaine flessen uit 100% gerecycleerd plastic

“Met de switch naar 100% gerecycleerd plastic zet Chaudfontaine een grote stap op weg naar duurzamere verpakkingen. Ook het plastic rond flesjes (multipacks) zijn 100% recycleerbaar en gemaakt van hergebruikt plastic. Maar duurzaamheid is een proces van voortdurende verbetering, we blijven hier dus op inzetten.”, zegt Ben Bijnens, Country Director Benelux bij Coca-Cola Services. “Onze engagementen gaan ook verder dan Chaudfontaine. De petflessen van ons biomerk Honest zullen begin 2020 uit 100% rpet bestaan en vandaag kondigen we aan dat ook Fuze Tea zal overstappen naar flessen gemaakt uit 100% gerecycleerd plastic in het eerste kwartaal van 2020. Bovendien zullen ook de groene flessen van Fuze Tea met groene thee volledig vervangen worden door transparante flessen, wat ervoor zorgt dat ze beter gerecycleerd kunnen worden tot nieuwe flessen.”  

Fuze Tea flessen uit 100% gerecycleerd plastic

Chaudfontaine, het water 

Natuurlijk blijft één van de grote troeven van Chaudfontaine het kwaliteitsvolle, pure mineraalwater. Dit legt ondergronds een weg af van minstens zestig jaar waarbij het zelfs tot op een diepte van 1600 meter komt na een parcours van 7,5 kilometer. Op die manier wordt het volledig natuurlijk gefilterd alvorens het weer aan de oppervlakte komt in de bron van Chaudfontaine. 

(1) Online onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX in opdracht van Chaudfontaine tussen 27 september 2019 en 3 oktober 2019

(2) Met uitzondering van dop en etiket

Perscontact 

Voor bijkomende vragen kan u contact opnemen met Suzanne Decock, PR & Communications manager Belux bij Coca-Cola Services via  beluxpressinfo@coca-cola.com of +32 499 77 28 28.  

Over Coca-Cola in België en Luxemburg  

‘Coca-Cola’ bestaat in België en Luxemburg uit twee bedrijven. Coca-Cola Services maakt deel uit van The Coca-Cola Company groep. The Coca-Cola Company en haar filialen zijn eigenaar van de merken. Zij staan in voor de consumentenmarketing en het basisconcentraat voor de drankjes dat verkocht wordt aan Coca-Cola European Partners in België en Luxemburg, dochtermaatschappijen van Coca-Cola European Partners plc (CCEP). CCEP in België en Luxemburg produceert, verdeelt en/of verkoopt Coca-Cola, Fanta, Sprite, Aquarius, Minute Maid, Nordic Mist, Chaudfontaine, FÏNLEY, HONEST, Fuze Tea, Appletiser, POMS, Hawai, CHAQWA, Tropico, Rosport*, Rosport Pom’s*, Monster*, Capri-Sun*en Nalu*. Deze merken zijn samen goed voor meer dan 11 miljoen consumpties per dag in België. Coca-Cola is voortdurend bezig met het optimaliseren van haar portfolio: van het reduceren van suiker in de dranken tot het introduceren van nieuwe innovatieve producten. Daarnaast werken zij aan het terugdringen van hun impact op het milieu door water terug te geven aan de natuur en recyclage te bevorderen.   

Ga naar http://www.cocacolabelgium.be voor meer informatie.  

(*) merken die niet aan de The Coca-Cola Company groep toebehoren.