Het University Talent Programme, kortweg UTP, is het programma van Coca-Cola European Partners voor pas afgestudeerden. Met het programma bereiden we jaarlijks twee toptalenten voor op functies op managementniveau. Stephan Ceuterick, UTP-er sinds 2014, getuigt over de meerwaarde van het programma.

Binnen een periode van drie jaar doorlopen de deelnemers aan het UTP diverse functies als voorbereiding op een loopbaan in Business Technology, Human Resources, Sales & Marketing of Supply Chain. Zo bieden we hen de kans om zelf verantwoordelijkheden op te nemen en om van meet af aan een verschil te maken binnen onze onderneming. Voor wie ambitieus en gedreven is en graag in een omgeving met een hoog tempo werkt, is UTP een goede manier om zijn of haar carrière een kick-start te bezorgen.

Ons bedrijf

Stephan Ceuterick was één van de twee deelnemers die we in 2014 weerhielden voor het UTP. Hij behaalde zijn master aan de HUB-Ehsal (Finance and Risk), maar leerde Coca-Cola beter kennen aan de Vlerick Business School. “Vlerick organiseert regelmatig Career Fairs”, herinnert hij zich. “Daar ontmoette ik een oud-studiegenoot die voor Coca-Cola werkte. Ik vond het interessant hoe hij het steeds over ‘ons bedrijf’ had, terwijl het toch om een multinationale onderneming gaat. Dat is blijven sluimeren.”

"Ik heb geen moment getwijfeld toen ik hoorde dat ik geselecteerd was."


Beter samenwerken

Dat Stephan zich uiteindelijk kandidaat stelde voor het UTP, had echter te maken met zijn lidmaatschap van de Sales Club van de Vlerick Business School. “Mirko Glisic van Coca-Cola European Partners kwam er spreken over de kanaalstrategie en dat intrigeerde me sterk. Ik schreef me in en kon me heel erg vinden in de selectiedagen. Ook business leaders zoals Etienne Gossart tekenden present en het ging heel erg over hoe je beter kan samenwerken, hoe je samen ideeën beter kan maken. Dat sprak me aan en daarom heb ik geen moment getwijfeld toen ik hoorde dat ik geselecteerd was.”

Drie jaar, drie jobs

Deelnemers aan het UTP doorlopen gedurende drie jaar drie functies om op korte termijn veel ervaring op te doen. Stephan Ceuterick focuste in 2014 op het institutionele verkoopkanaal (scholen, ziekenhuizen,…) met aandacht voor vending en het zoeken naar nieuwe klanten. “Ik kon meewerken aan een volledig nieuw prospectieprogramma en de drive om nieuwe contracten binnen te halen was groot. Het was dan ook zeer fijn wanneer dat ook effectief lukte.” 

"Het vertrouwen vind ik het mooiste. Je moet telkens bewijzen dat je iets kan, maar je kan zeer ver gaan in de verantwoordelijkheid die je krijgt."


Vertrouwen verdienen

Het tweede jaar schoof Stephan door naar junior brand manager, in marketing dus, en opnieuw is hij zeer positief. “Het heet dan wel junior brand manager, maar je krijgt de verantwoordelijkheden van een ervaren medewerker. Dat vertrouwen vind ik het mooiste. Je moet telkens bewijzen dat je iets kan, maar je kan zeer ver gaan in de verantwoordelijkheid die je krijgt. Wie verantwoordelijkheid opneemt, mag meer en meer doen. Dat is de sterkte van het programma. Zo mocht ik na anderhalf jaar presenteren op de jaarlijkse kick-off meeting. Dat was een fantastische ervaring.”

Hybride profiel

De meerwaarde van het UTP zit echter niet enkel in ‘learning on the job’. De deelnemers kunnen ook online leren en gaan eenmaal per jaar naar Londen voor lessen over een specifiek onderwerp. Verder genieten ze heel wat begeleiding. Die begeleiding is voor een belangrijk deel het werk van de mentor die elke UTP-er krijgt. Hij verzorgt regelmatig overleg, bespreekt de vorderingen, geeft advies bij presentaties of bekijkt het carrièreplan. “De next step komt er ook op die manier”, zegt Stephan Ceuterick. “In een presentatie aan de topmanagers geef je aan wat je hebt volbracht en waar je ambities liggen. Daarna nemen zij de beslissing.”  

Solliciteren

Na drie jaar blijven de deelnemers in dienst, maar dienen ze wel te solliciteren voor  een beschikbare functie. “Die job komt echt niet zomaar. Je hebt wel een werkgarantie, maar moet hard meedoen voor die functie en blijven solliciteren als het niet meteen lukt.” Zelf hoopt Stephan na drie jaar op een salesgerichte functie, maar hij pint er zich niet op vast. “Het klopt dat ik een sales minded persoonlijkheid heb, maar ik heb ook zeer hard genoten van mijn marketingjaar. Na drie jaar wil ik een zo hybride mogelijk profiel hebben, dat is wat telt.”