Tegenwoordig heeft Coca-Cola een breed en gevarieerd assortiment aan dranken met minder of geen suiker. Hoe anders was dit in de jaren ‘80, toen we de wereld lieten kennismaken met Coca-Cola light? Het was het begin van een succesverhaal, dat maar blijft groeien.

In 1983 kwam Coca-Cola light in België op de markt. Het was de eerste keer dat we een calorievrije variant op de klassieke Coca-Cola introduceerden. En met succes! Na nauwelijks twee jaar behoorde Coca-Cola light tot de top van de calorievrije dranken ter wereld. Na Coca-Cola regular was het de meest verkochte frisdrank wereldwijd.

In plaats van suiker gebruikten we voor het eerst de zoetstof aspartaam [link naar artikel over aspartaam]. De zoetkracht daarvan is veel sterker dan die van suiker zodat we er heel wat minder nodig hebben om hetzelfde effect te bekomen. Het gevolg? Een calorievrij drankje.

In de jaren ’90 werd de ‘Coca-Cola light break’ een megahit.

Coca-Cola light break

Het succes van Coca Cola light is ook te danken aan de spraakmakende reclamespots voor het merk. Speelden wereldsterren als Whitney Houston en George Michael de hoofdrol in de Coca-Cola light commercials in de beginjaren, dan werd de ‘Coca-Cola light break’ een megahit in de jaren ‘90. In deze reclamespot kijken vrouwen vanuit een kantoor naar de bouwvakkers die hun shirts uittrekken en Coca-Cola light drinken in hun pauze.

Het wereldberoemde nummer ‘I Just Want To Make Love To You’ van Etta James maakt de reclame met de Coca-Cola light hunk onvergetelijk. In 2014 vierden we de 30ste verjaardag van Coca-Cola light dan ook met een revival van deze hunk. Al was het niet langer een bouwvakker, maar een tuinman die de harten van menig vrouw sneller deed kloppen



De 27-jarige Tuur Roels uit Aalst werd toen trouwens uitgeroepen tot Belgische Coca-Cola lightman. Hij won de wedstrijd die we organiseerden en waarvoor maar liefst 662 hunks – door een 'sponsor' - werden ingeschreven.
Klik hier voor meer informatie over Coca-Cola light.