In 1961 kwam Sprite in Amerika op de markt en werd het bekend als een stoer en creatief merk. Net zoals Coca-Cola en Fanta de rode en oranje kleur kregen, was in de verpakkingen en reclames van Sprite al sinds 1961 groen aanwezig.  

Groen is klassiek en modern, maar ook altijd koel en verfrissend. Het komt nooit agressief of saai over. In 2013 selecteerde het Pantone Color Instituut groen (Emerald 17-5641) zelfs als kleur van het jaar. “Groen is een warme kleur en ook de meest voorkomende kleur in de natuur. Bovendien ziet het menselijk oog meer groen dan elk andere kleur in het spectrum”, zegt Leatrice Eiseman, Executive Director van het Pantone color Instituut.

De wereldbekende status van Sprite kan eigenlijk worden toegeschreven aan de vorm van de groene fles. De kuiltjes in de fles maken het een van de meest unieke en opvallende verpakkingen ter wereld. Volgens designgoeroes heeft Sprite merkwaarde opgebouwd door voortdurend groen te gebruiken in winkels, drankautomaten en in de algemene presentatie van het merk. Op die manier konden ze fans over de hele wereld blijven verrassen.

Onderzoek naar uniek groen ontwerp

In de jaren 60 deden ontwerpers en ingenieurs bij The Coca-Cola Company heel wat onderzoek naar ontwerpdesigns voor een merk als Sprite. Rekening houdend met Sprite’s verpakkingen, het merkimago en de doelgroep creëerden ze groene etiketten en kartonnen borden om te gebruiken in reclames. Er werden tientallen ontwerpen gemaakt van groene Sprite flesjes met telkens dezelfde kwaliteit en specificaties als bij de iconische Coca-Cola contour fles.

In 1967, toen Sprite maar bleef groeien in de markt en op dat moment al beschikbaar was voor 85 procent van de Amerikaanse bevolking en ook nog eens in 38 andere landen, huurde het creatief team bij The Coca-Cola Company een designbedrijf uit New York in om een nieuwe doos en etiket te ontwerpen. Sprite wilde hun verpakkingen herlanceren en om vernieuwend uit de hoek te komen creërden ze een opvallende look. Een jaar later kwam de nieuwe verpakking op de markt. In het magazine van de Coca-Cola bottelaar beschreef men het ontwerponderzoek als een ‘studie in contrastrerende groene kleuren’ en voorspelden ze ook dat Sprite hoge toppen zou scheren met het nieuwe design.

Sprite doorheen de tijd
De evolutie van de Sprite blikjes

Sprite blijft verrassen

Het is duidelijk dat Sprite telkens opnieuw verrast want na de lancering van Sprite Mint Touch vorig jaar, pakte het merk  opnieuw uit met een grootse campagne in België en Luxemburg. “Sprite, Born to Refresh”. Daarbij hoorden toen nieuwe verpakkingen voor Sprite en Sprite zero, ontworpen door de Belgische design studio PinkEye. De nieuwe verpakkingen ademen refreshment door hun coole integratie van ijsblokjes.

Sprite en Sprite zero
Sprite en Sprite zero

Sprite krijgt er in april ook een nieuwe variant bij: Sprite zero Cranberry. De smaak van de frisse cranberry past goed bij de bekende citroen- en limoensmaak. Sprite Mint Touch wordt een versie zonder calorieën: Sprite Zero Mint. Allebei beschikbaar in een blikje van 330 ml.

Sprite zero Mint en Sprite zero Cranberry (beschikbaar in april)
Sprite zero Mint en Sprite zero Cranberry (beschikbaar in april)