De Splash Bars in Indiase dorpen zijn een populaire plek om samen te komen met vrienden, te kletsen en te genieten van een ijskoude frisdrank. Hier verkopen dorpsvrouwen Coca-Cola in betaalbare en duurzame papieren bekertjes. Intussen zijn er zo’n 30.000, verspreid over heel India. Wat een beetje girlpower kan doen!

Ze zijn een ware hit in India, de Splash Bars waar dorpsvrouwen zich ontpoppen tot talentvolle horecaondernemers. Wat begon met het verkopen van schappelijk geprijsde versnaperingen vanuit een rode kiosk, is dankzij de ondernemende vrouwen uit de buurt uitgegroeid tot een lokale ontmoetingsplek. Het doel van de bars was om Coca-Cola-producten in duurzame en betaalbare verpakkingen te leveren en tegelijkertijd dorpsvrouwen van ondernemerschap te laten proeven. Zo behoren 2.000 Indiase vrouwen tot de groep van 5 miljoen vrouwen die we - in het kader van het 5by20-project - aanmoedigen om zelfvoorzienend te zijn.

Boost voor de hele buurt

Het Splash Bar concept is bedacht door BIG India onder leiding van Thirumalai Krishnakumar, CEO Hindustan Coca-Cola Beverages. Hij wilde de verkoop van Coca-Cola uitbreiden en tegelijkertijd Indiase vrouwen aanmoedigen om initiatief te nemen om zo lokale gemeenschappen te verbeteren. “Splash Bars zijn een goed voorbeeld van maatschappelijk verantwoord ondernemen in India”, zegt Thirumalai Krishnakumar. “We hebben vrouwelijke ondernemers veel zelfstandigheid gegeven. Naast het verkopen van Coca-Cola hebben zij een belevenis gecreëerd voor de hele buurt. Dit heeft ons nieuwe consumenten opgeleverd en tegelijkertijd een enorme boost gegeven aan inkomsten, afkomstig van het initiatief van deze ondernemende vrouwen.”

Ze zijn een ware hit in India, de Splash Bars waar dorpsvrouwen zich ontpoppen tot talentvolle horecaondernemers.


Positieve invloed van Splash Bars

Sinds 2013 zijn er meer dan 30.000 Splash Bars gestart. Dagelijks verkopen we hier meer dan 1,5 miljoen bekertjes met Coca-Cola-dranken. Dit initiatief heeft positieve invloed op vele vlakken. Naast een levendig ontmoetingspunt waar dorpsbewoners kunnen genieten van hun favoriete dranken, betekent het een inkomen van 4.000 rupees per maand voor de ondernemende vrouwen. Daarmee kunnen ze hun gezin te eten geven, de opleiding van hun kinderen betalen en zelfs geld sparen voor later.

Lees meer over 5by20