Kleine verpakkingen zijn al lang niet meer uit ons leven weg te denken. We vinden ze terug in cosmetica zoals kleine parfumflesjes, deodorants, gellak, maar ook in onze voeding zoals kleine confituurpotjes, botertjes en flesjes olijfolie. Ook de dranken van Coca-Cola zijn verkrijgbaar in kleine verpakkingen van 15cl of 20cl. We delen ze al langer uit om je te laten kennis maken met onze producten en je vindt ze in supermarkten of in de horeca. Toch zien we dat graag ruimer want kleine verpakkingen zijn nu eenmaal handig voor in je rugzak of handtas of gewoon voor bij je thuis. Met enkele nieuwe acties willen we iedereen het plezier van een mini formaat gunnen.

“Consumenten keuze bieden, gaat voor ons verder dan verschillende smaken aanbieden”, opent Jan Hermans, Senior Brand Manager van Coca-Cola als we hem vragen naar het belang van kleine verpakkingen. “We bieden ook keuze qua caloriegehalte en op vlak van verpakkingen. Bij de verpakkingsgrootte besteden we almaar meer aandacht aan de kleinere flesjes of blikjes.”

Miniverpakkingen: blikjes en flesjes voor elke gelegenheid

Iets meer dan de helft van de verpakkingen die we In België en Luxemburg verkopen, is kleiner of gelijk aan 500ml. De kleinste telg van de familie is het blikje van 15cl. Het formaat was al in de supermarkten te vinden en is beschikbaar voor Coca-Cola, Coca-Cola light en Coca-Cola zero sugar. Velen kennen het echter ook dankzij acties waarbij we blikjes uitdelen. Afgelopen zomer zetten we de kleine blikjes op die manier al eens extra in de kijker.

“Een mini blikje van 15cl kan je zien als een klein pleziertje.”

“Het is inderdaad een ideale portie om mensen te laten proeven”, beaamt Jan Hermans. “We vinden echter dat de consument de verpakking moet kunnen kiezen die het best bij hem past. Een grote verpakking koop je bijvoorbeeld om te delen, een mini blikje van 15cl kan je zien als een klein pleziertje.”

Sixpack met glazen flesjes

Een andere uiting van de extra aandacht voor kleine verpakkingen is de lancering van een sixpack met glazen flesjes van 20cl. De flesjes genieten grote bekendheid in de horeca, maar we brengen ze ook naar de supermarkten. “Daar waren ze al te koop in bakken met 24 flesjes”, aldus Jan Hermans. “We hebben gekozen om het ook in sixpack te verkopen om het 20cl formaat meer te promoten als een ideale verpakking voor speciale gelegenheden thuis.”

“Ons glazen flesje is een exclusieve verpakking die je op tafel kan zetten, bijvoorbeeld wanneer je vrienden ontvangt”

Om deze verpakking te ondersteunen kunnen fans via een actie in de deelnemende winkels tot 10 januari de flesjes volledig terugbetaald krijgen. “Het glazen flesje is een icoon”, benadrukt Jan Hermans. “Het is ons meest sprekende verpakkingsformaat en het flesje zorgt voor een optimale ervaring. Het is ook een exclusieve verpakking die je op tafel kan zetten, bijvoorbeeld wanneer je vrienden ontvangt. Het is tegelijk feestelijk en toch ook weer een pleziermoment voor jezelf.”