Midden 2016 tekenden de Belgische voedingsindustrie en de detailhandel met de minister van Volksgezondheid een convenant over calorievermindering en verbeterde productsamenstelling van voedingsproducten. Die afspraak moet bijdragen tot een evenwichtiger voedingspatroon van de Belgen. Ook wij doen onze duit in het zakje.

In het convenant spreken de partijen af om de calorie-inname van de Belgische bevolking met 5% te verminderen. Waar mogelijk maken ze ook werk van een optimalisatie van de nutritionele samenstelling van voedingsproducten. Een eerste ijkpunt volgt al meteen eind 2016. Voor de voedingsindustrie (producenten van A-merken zoals Coca-Cola) loopt dit engagement van 1 januari 2012 tot en met 31 december 2016 (de detailhandel, producenten van private label voedingsproducten, krijgt tot eind 2017). Na evaluatie van deze eerste stap, kan men voor de periode 2017-2020 nog verdergaan.

Geen vijf maar tien procent

De timing van het convenant geeft aan dat de inspanningen om de calorie-inname te verminderen een ‘work in progress’ zijn. Ook wij zetten reeds voor de bekenmaking van het convenant de nodige stappen en legden de lat zelfs hoger dan 5%. “De frisdranksector gaat voor min 10% suiker tegen 2020”, zegt Jeroen Langerock, Belux PAC Senior Manager bij Coca-Cola Services. “We hadden ons huiswerk gemaakt en hebben een reeks van geplande innovaties doorgevoerd. Daardoor realiseerden we tussen 2012 en eind 2015 al een vermindering met ruim 7%. We zijn dus goed op weg, maar zijn er nog niet.”

“Tussen 2012 en eind 2015 realiseerden we al een vermindering met ruim 7%. We zijn dus goed op weg, maar zijn er nog niet.”


Hoe doen we dat?

Ons engagement om de calorie-inname bij de Belgische bevolking te verminderen, spitst zich toe op de vermindering van de hoeveelheid suiker in onze drankjes. Suiker is immers de enige bron van calorieën in onze producten. “Ons R&D-centrum in Anderlecht werkt zeer sterk op innovatie”, zegt Jeroen Langerock. “Het focust in het bijzonder op de vervanging van suiker in onze dranken en op de ontwikkeling van kleinere verpakkingen.” De diversificatie van onze drankenportfolio in de richting van een verlaagd suikergehalte is een duidelijke prioriteit. Van de in totaal 135 R&D-medewerkers werkt bijna de helft op productinnovatie. “Tussen 2012 en 2017 zullen we 8,6 miljoen euro hebben geïnvesteerd op dat domein. Ons engagement is gekoppeld aan een duidelijk investeringstraject.”

Minder suiker of geen suiker

Een eerste tastbaar resultaat is de verlaging van het suikergehalte van enkele van onze merken door een deel suiker te vervangen door laagcalorische zoetstoffen, zoals die afkomstig uit stevia. Bekende voorbeelden zijn Nestea, Sprite of Coca-Cola life (nu met 45% minder suiker dan het gemiddelde van de cola’s in de Benelux). “We lanceren ook nieuwe producten met weinig suiker”, preciseert Jeroen Langerock. “Zo is er FÏNLEY, de frisdrank voor volwassenen die sinds 2014 in ons land verkrijgbaar is en intussen vier varianten heeft.” De inspanningen trekken we ook door naar ons natuurlijk mineraalwater Chaudfontaine. Een nieuwe telg zoals Chaudfontaine Fusion is een gearomatiseerd water zonder suiker en zonder zoetstoffen.  

“Tussen 2012 en 2017 zullen we 8,6 miljoen euro hebben geïnvesteerd op dat domein. Ons engagement is gekoppeld aan een duidelijk investeringstraject.”

In de kijker zetten

Investeren en producten lanceren is een eerste belangrijke stap. Zorgen dat de consument ook weet dat deze drankjes beschikbaar zijn, hoort daar haast automatisch bij. “We laten niet na om onze ingrepen rond suikervermindering bij het grote publiek bekend te maken”, zegt Jeroen Langerock. “Met een krantenadvertentie bijvoorbeeld brachten we innovaties rond verlaagd suikergehalte extra onder de aandacht.”

Maar ook onze campagne om Coca-Cola zero sugar aan het grote publiek voor te stellen, past in dit kader. “Uit onderzoek bleek dat nog steeds ruim de helft van Belgen niet weet dat zero staat voor suikervrij”, zegt Jeroen Langerock. “We willen dus echt duidelijk maken dat er in Coca-Cola zero sugar geen suiker zit. Vandaar de nieuwe beschrijving. Verder deden we ook kleine aanpassingen aan de formule om de suikervrije variant nog meer te laten smaken als  Coca-Cola original.” Verder stipt Jeroen Langerock aan dat dergelijke communicatie ook gaat om het creëren van keuze. “Zwaar inzetten op campagnes voor varianten zonder of met minder suiker maakt duidelijk dat onze marketinginspanningen naar die varianten gaan. Dat is ‘shaping choice’, terwijl het vroeger ging om ‘offering choice’. We sturen de keuze meer naar die varianten.”

Kleinere verpakkingen

Tot slot zullen we nog meer inzetten op kleine verpakkingen, zoals de 15cl en 25cl blikjes van Coca-Cola. Op die manier kan je van je lekkere Coca-Cola genieten én toch je suikerinname beperken. “In onze verkoop is 55% van de verpakkingen maximaal een halve liter. Tijdens de zomermaanden hebben we bijvoorbeeld de Coca-Cola 15cl extra gepromoot met de campagne ‘Mini blikje, maxi plezier’. Maar het is zeker geen zomergegeven, we blijven permanent op de kleine verpakkingen inzetten.”

Impact op de consumptie

Wat is tot slot de impact van onze ingrepen op vlak van suikergehalte en verpakkingsformaten? “Voortbouwend op het convenant is het de bedoeling dat dit alles echt voelbaar wordt in wat mensen consumeren”, besluit Jeroen Langerock. “Tussen wat je op de markt brengt en de effectieve consumptie kan nog een verschil bestaan. Dat is een link die via onderzoek duidelijk moet worden. Dat gebeurt via het ministerie van Volksgezondheid dat instaat voor peilingen die het voedingspatroon van de Belg in kaart brengen.”