Het warme zomerweer heeft een grote impact op de verkoop en de consumptie van frisdranken in België. Voor de Service Representatives, die de coolers, rekken en rayons in de supermarkten beheren, betekent deze periode veel werk. Dit jaar krijgen interne medewerkers de kans om hen een handje te helpen in supermarkten aan de kust of in de Ardennen, een initiatief van Coca-Cola European Partners.

Iedereen kent het fenomeen wel. Hoe hoger de temperaturen, hoe meer mensen een tuinfeestje, barbecue of poolparty organiseren. Dit betekent echter ook dat er meer frisdrank en water verkocht wordt.

Extra hulp van eigen medewerkers

Warme zomerdagen zorgen voor een stijging van de drankenverkoop. Ook de Service Representatives, die de coolers, rekjes en rayons in de supermarkt beheren, ervaren dit vanuit een aankooppuntperspectief. Aan de kust bijvoorbeeld, is er in de zomer een verdubbeling van het aantal routes. “Door die extra zomerroutes vliegt elke dag voorbij en is het voor de Service Representatives soms een echte uitdaging om alles klaar te krijgen”, vertelt Emmanuel Demyttenaere, Regional Accountmanager Field Sales bij Coca-Cola European Partners. “Daarom hebben we besloten om de hulp in te roepen van het hoofdkantoor en medewerkers de kans te geven om onze Service Representatives teams een handje te helpen. Bovendien is het voor collega’s leuk om zelf eens in de schoenen te staan van een Service Representative die elke dag opnieuw onze producten zo goed mogelijk in de markt zet. Zo kunnen ze zich een beter beeld vormen van wat de job precies inhoudt”, aldus Emmanuel Demyttenaere.

Drukke, maar bloeiende zomerperiode

Mooi zomerweer zorgt er ook voor dat de supermarktbezoeken in de zomerperiode hoger liggen dan andere periodes in het jaar. In de zomer van 2016 bijvoorbeeld verkochten supermarkten aan de kust tot 15 à 20% meer ten opzichte van de andere maanden. “Er zijn winkels waarvan de uitbaters zelf nog eens 3 keer per dag de rekken moeten aanvullen omdat al onze dranken in een mum van tijd uitverkocht zijn”, vertelt Emmanuel Demyttenaere. “Om aan die grote vraag te kunnen voldoen, worden er in veel supermarkten extra producten geleverd, voeren we specifieke frigo-bezoeken uit, plaatsen we extra rekjes, extra meters en extra displays.”

Rekken Coca-Cola in de supermarkt

Hogere werkefficiëntie

Tijdens de zomermaanden streven Service Representatives naar een maximale beschikbaarheid van onze producten op zowel de shelf als de displays en in de koeling. “Ik let op elk detail zodat alles in orde is vóór de grote drukte aanbreekt in juli en augustus en de focus in die periode op volume kan gelegd worden”, vertelt Daan Chielens, Service Representative bij Coca-Cola European Partners. “Hoewel het in de zomerperiode druk is, hou ik van deze job omdat je een actieve, sociale en gevarieerde rol hebt en ook verantwoordelijkheid draagt. Daarnaast kan je ook goede contacten leggen met de klant. Daar haal ik veel voldoening uit.”

Rekken Fanta en Sprite in de supermarkt

“Cooler buddy” voor één dagje

Elke medewerker die een handje komt helpen, loopt een volledige dag mee met een Service Representative. Het aantal supermarktbezoeken per dag varieert tussen de 3 à 5. De “cooler buddy” heeft als taak om de coolers en rekken aan te vullen, maar ook standjes op te bouwen of de stock aan te vullen.

Cooler buddy aan de kust, regio Knokke – Heist – Zeebrugge met Service Representative Daan Chielens.
Cooler buddy aan de kust, regio Knokke – Heist – Zeebrugge met Service Representative Daan Chielens.

“Wat ik zelf het leukste vond aan deze dag? Om eens niet aan de kant van de consument, maar aan de kant van de Service Representative te staan. Het is indrukwekkend om te zien hoeveel planning en organisatie daarbij komt kijken en op hoeveel details Service Representatives moeten letten. Oprecht mijn hoedje af.” - Elise Hoste

“Ik vind het een fantastisch initiatief omdat we zo een beter zicht krijgen op de werking van het bedrijf. Mijn collega’s en ik ontvangen alle medewerkers dan ook met open armen. Zelfs al ligt het werktempo nog niet op het niveau van de Service Representatives, toch betekent hun hulp veel voor ons. Bovendien zijn de klanten tevreden dat de frigo’s snel worden aangevuld en kunnen ze te allen tijde van een fris product genieten.” – Daan Chielens