Je hebt misschien nog nooit gehoord van Coca-Cola's 'Hilltop'-televisiespot, maar het liedje dat erin gebruikt wordt doet vast wel een belletje rinkelen! ‘I’d like to buy the world a Coke’ was in 1971 een hit, net als twee andere versies ervan. Ook de laatste jaren blijft de song actueel…

Bijna een halve eeuw is het geleden dat een van de meest iconische tv-spots van Coca-Cola op de buis te zien was. ‘Hilltop’ kwam uit in de zomer van 1971 en de muziek ervan (de single ‘I’d like to buy the world a Coke’) was een instant hit. Intussen is het nog steeds een van onze meest geliefde advertenties en staat het in de ITV-top 10 van beste reclamespots aller tijden.

Vast op de luchthaven van Shannon

Het verhaal van de televisiespot is het vertellen waard. Het idee komt immers van Bill Backer, die bij reclamebureau McCann Erickson voor Coca-Cola werkte. Op een bepaald moment zat hij wegens storm vast op de luchthaven Shannon in Ierland. Hij en zijn medepassagiers konden niet verder reizen en krijgen niet echt hulp bij het zoeken naar een hotelkamer om te overnachten. Voor sommigen zat er niets anders op dan de nacht door te brengen op de luchthaven, wat tot het nodige gemor leidde.

De volgende ochtend waren de meest luidruchtigen onder hen een en al enthousiasme. Ze lachten en vertelden verhalen bij enkele flesjes Coca-Cola. Backer nam een servet en schreef daarop ‘I’d like to buy the world a Coke and keep it company.

Daarmee trok hij naar enkele songwriters en producenten en al snel nam folkgroep The New Seekers het op. Het werd op enkele radiozenders gespeeld, maar zonder veel succes.

100.000 brieven

Bill Backer bleef echter overtuigd van het potentieel van het liedje en zocht binnen het reclamebureau naar een manier om het naar een tv-spot te vertalen. Dat werd ‘Hilltop’. Coca-Cola keurde het concept én het budget (een van de grootste voor een tv-spot in die tijd) goed.

TV bleek duidelijk het goede medium. Onmiddellijk na het uitkomen van de televisiespot begonnen luisteraars naar hun radiostation te bellen om het liedje uit de reclame te kunnen horen. In de daaropvolgende maanden kregen we meer dan 100.000 brieven over de spot toegestuurd.

Niet een, niet twee, maar drie hits

Het bleef echter niet bij een hit. The New Seekers namen het opnieuw op, met als titel ‘I’d like to teach the world to sing in perfect harmony’, dat heel wat mensen nog steeds kennen. Ook Susan Shirley boekte een hit met een versie van dit laatste nummer.

Mad Men

De kroon op het werk kwam er in… 2015. Toen eindigde het zevende seizoen van de bekende serie Mad Men met de ‘Hilltop’-spot, op het moment dat hoofdpersonage (en reclameman) Don Draper tijdens een meditatiesessie naar de Stille Oceaan zit te turen. Alsof hij op dat moment de iconische spot bedenkt…