Éen van de meest bekende vormen in de wereld is het iconische glazen Coca-Cola flesje met geribbelde lijnen en organische rondingen. Zelfs met de ogen dicht is de vorm van het flesje tastbaar te herkennen. Industrieel ontwerper Raymond Loewy omschreef het vroeger als de ‘perfect liquid wrapper’ omdat de functie van het flesje mooi samen gaat met het afgeronde, sensuele silhouet. Benieuwd naar hoe het Coca-Cola flesje uitgroeide tot een wereldwijd design- en cultobject? Via deze tijdslijn ontdek je het verhaal achter de contour fles.

1894 – Een bescheiden start ondanks een gewaagd idee

Joseph A. Biedenharn, eigenaar van een winkel in Missisippi was onder de indruk van zijn succesvolle verkoopcijfers en richtte daarom zijn eigen en eerste bottelarij op. Hij bood de drank aan in een eenvoudige fles, ‘Hutchinson’ genaamd. Biedenharn stuurde een contract door naar Asa Griggs Candler - de eigenaar van Coca-Cola – om een systeem op te zetten om Coca-Cola op grotere schaal te bottelen, maar Candler ondernam geen actie. Een neef van Candler had al eerder bij hem aangedrongen om Coca-Cola te beginnen bottelen, maar ook toen bleef Candler zich focussen op de verkopen via fonteinen.

1899 – bottelen op grote schaal

In 1899 verkregen Benjamin Thomas en Joseph Whitehead de exclusieve rechten van Candler om Coca-Cola te bottelen en te verkopen in bijna alle delen van de Verenigde Staten.

1916 – De geboorte van de ‘contour fles’

Bottelaars  hadden  schrik  dat  de  ‘rechte’  fles  niet  aantrekkelijk  genoeg  was  en  dat consumenten Coca-Cola steeds meer zouden verwarren met ‘copycat’ merken. Daarom zette Coca-Cola onderhandelingen op met verscheidene glasproducenten om een unieke fles te ontwerpen. Uiteindelijk was het The Root Glass Company uit Terre Haute, Indiana, die de beroemde contour fles ontwierp. Het bedrijf baseerde zich voor het ontwerp op een geribbelde cacao boon. Consumenten dachten ten onrechte dat de cacaoboon deel uitmaakte van het geheime recept. Daarom probeerden de ontwerpers de geribde peul van de vrucht na te bootsen. In 1916 stelde Coca-Cola het flesje met veel enthousiasme voor aan het grote publiek, én met succes want het flesje groeide uit tot een wereldwijd icoon.

1920 – 1.200 Coca-Cola bottelarijen in de Verenigde Staten

In 1920 telde de Verenigde Staten meer dan 1.200 bottelarijen. De omzet bleef stijgen en de populariteit van de vorm van de fles leidde tot tientallen concurrenten. Zij probeerden Coca-Cola te imiteren en maakten gelijkaardige flesjes.

1923 – Six packs

Coca-Cola schakelde six pack bezorgers in om mensen aan te moedigen drankjes thuis te drinken – en met succes!

1925 – Contour fles in magazine

In 1925 werd voor het eerst in de media verwezen naar de  contour fles. Het Franse magazine  ‘Le Monde’  beschreef  de  Coca-Cola  contour  fles  als  een  kenmerkende  en iconische vorm.

1928 – Coca-Cola Fles populairder dan ‘soda fontains’ (soort tapkraan)

Voor het eerst overschreed de verkoop van Coca-Cola flessen die van de verkopen via ‘soda fontains’.

1943 – Coca-Cola fles in werk Salvador Dali

Andy Warhol mocht dan wel de kunstenaar zijn die de Coca-Cola fles het meest gebruikte in zijn kunstwerken, toch was het Salvador Dali die als eerste de Coca-Cola fles schilderde in zijn werk ‘Poëzie in Amerika’. Later prikkelde het flesje ook de verbeelding van tal van andere kunstenaars, muziek- en reclamemakers. Zo tekende Andy Warhol de vorm van het Coca-Cola flesje om de massacultuur voor te stellen en gebruikte Volkswagen het flesje om de vorm van de Beatle te vieren.

1950 – Mediamomenten

De contour van het Coca-Cola flesje was het eerste commerciële product dat verscheen op de cover van het tijdschrift TIME. Daarmee werd de internationale bekendheid van het merk Coca-Cola nog eens aangetoond. In 1950 verscheen tijdens ‘The Edgar bergen-Charlie McCarthy Show’ ook de eerste televisieadvertentie over het contour flesje.

1955 – Vernieuwde verpakkingen

Voor het eerst konden consumenten verschillende groottes van Coca-Cola flessen kopen. Naast de traditionele flessen startte Coca-Cola ook met de verkoop van blikjes.

1961 – 1e handelsmerk

De contour fles met het woord Coca-Cola op geschreven werd erkend als handelsmerk door het US Patent & Trademark Office.

1977 – 2e handelsmerk

De contour fles van Coca-Cola werd ook nog eens erkend als handelsmerk voor de vorm zelf.

1978 – Recycleerbare flessen

Coca-Cola introduceerde de twee liter PET fles. Die fles was erg populair omdat ze niet kon breken, maar ook omdat ze afsluitbaar, licht en recycleerbaar was.

2000 – Afval verminderen

Coca-Cola introduceerde de ultra-glas contour fles die minder woog en ook minder kostte. De ultra-glas contour fles was 40 procent sterker en 20 procent lichter dan de originele Coca-Cola contour fles. In 2006 bespaarde Coca-Cola ongeveer 52.000 ton glas.

2005 – Aluminium flessen

Coca-Cola werkte samen met designbedrijven uit 5 continenten om de nieuwe aluminium contour fles ‘M5’ (Magnificent 5) te lanceren.

2009 – Groene flessen

Coca-Cola  lanceerde  de  innovatieve  PlantBottle in  de  Verenigde  Staten,  een  volledig recycleerbaar  PET  container,  waarvan  30  procent  gemaakt  werd  met  plantaardige materialen, zoals onder andere suikerrietextracten.

2013/14 – Naam op Coca-Cola flessen

Met de ‘Share a Coke’ campagne ruilde Coca-Cola in verschillende landen een hele zomer lang zijn iconisch logo in voor de meest populaire namen van meisjes en jongens.