Na het succes van FÏNLEY Mojito kan je sinds midden november twee nieuwe feestelijke mocktails ontdekken. Mojito krijgt het gezelschap van Spritz (met bloedsinaasappel) en Royal (met witte druif en pompelmoes). Anouk Van Hauteghem, senior brand manager flavours bij Coca-Cola Services, vertelt ons het verhaal achter deze nieuwe verrassende smaken.

“De eind 2015 gelanceerde FÏNLEY Mojito is een echt succes geworden”, vertelt Anouk Van Hauteghem als we haar vragen naar het idee achter FÏNLEY Spritz en FÏNLEY Royal. “Door het succes is Mojito zelfs de best verkopende smaak van FÏNLEY geworden. Dat betekent dat we erin geslaagd zijn om een nieuw segment aan te boren. Het smaakte met andere woorden naar meer en dus besloten we in 2016 twee nieuwe smaken te lanceren.”

Wat zit in Spritz en Royal?

Chefs, bartenders en mensen thuis gaan inderdaad steeds vaker op zoek naar alcoholvrije non-alcoholische alternatieven. Als caloriearm drankje met 'fijne bubbels' wil FÏNLEY dat alternatief bieden. Het succes van de Mojito mocktail inspireerde om op zoek te gaan naar andere smaakvolle varianten. Dat werden FÏNLEY Spritz, dat zich kenmerkt door een licht bittere Italiaanse twist van bloedsinaasappel, en FÏNLEY Royal met een toets van witte druif en pompelmoes.

Bitterzoete frisheid

“We zijn opnieuw op zoek gegaan naar de FÏNLEY-versie van een cocktail”, vertelt Anouk Van Hauteghem, “en dan beland je bij een mix van zoete en bittere smaak met voldoende frisheid erin. De bloedsinaasappel in FÏNLEY Spritz is dan  een uitstekende keuze gebleken. Voor FÏNLEY Royal zijn we vertrokken van de bekende mimosa-cocktail, die cava of champagne mengt met fruitsap. Aan dat basisidee hebben we de FÏNLEY twist gegeven en de droogheid van champagne vervangen door witte druivensap. Dat resulteert in een rondere zoete smaak. We hebben de mimosa opnieuw uitgevonden, maar dan zonder champagne.”

“We hebben de mimosa opnieuw uitgevonden, maar dan zonder champagne.” 


Geen caloriebom

De smaakkeuzes koppelt FÏNLEY aan het gebruik van zoetstoffen van natuurlijke oorsprong (deels zoetstof uit stevia, deels suiker) in combinatie met natuurlijke aroma's. Bewaarmiddelen vind je niet in de mocktails van FÏNLEY. “Cocktails hebben de reputatie een caloriebom te zijn, maar ook dat pakken we op onze eigen manier aan. FÏNLEY Spritz bijvoorbeeld bevat maar 50kCal”, aldus Anouk Van Hauteghem.

Made in Belgium

Het heruitvinden waarover Anouk Van Hauteghem het heeft, gebeurde in ons land. Het R&D-center in Anderlecht, mondiaal het op één na grootste van Coca-Cola, tekende voor de ontwikkeling van FÏNLEY Spritz en Royal. Na de lancering van FÏNLEY Mojito klaarde het team de klus in ongeveer een jaar. “Na de eerste experimenten konden we midden dit jaar intern al de eerste sessies met prototypes inlassen. Na de selectie maakten we nog werk van testen en screenings om finaal dit najaar op de markt te komen. Ons R&D-team leverde zeer knap werk bij het ontwikkelen van deze twee nieuwkomers.”

Genieten zonder schuldgevoel

Dat de twee nieuwe smaken sinds midden november te koop zijn, is uiteraard geen toeval. De mocktails zijn een uitgelezen alternatief voor mensen die tijdens de eindejaarsfeesten op zoek gaan naar een stijlvol niet-alcoholisch drankje. Toch ziet Anouk Van Hauteghem nog andere kansen voor FÏNLEY Spritz en FÏNLEY Royal. “Op zich is het een drankje dat je het hele jaar door feestelijk kan drinken”, zegt ze. “Cocktails zijn zeer zomerse drankjes. Met FÏNLEY Mojito hebben we gemerkt dat het een type smaak is dat die het ook tijdens de zomermaanden zeer goed doet.”

"Dit zijn drankjes voor elke gelegenheid: ook voor een picknick of voor wie even wil 'guiltless genieten'"



“Dat verwachten we ook voor de twee nieuwe smaken. We zien het ook ruimer dan enkel de perioden waarin mensen aan het feesten slaan. Dit zijn drankjes voor elke gelegenheid: ook voor een picknick of voor wie even wil 'guiltless genieten'. Het is zeer geschikt voor wie even wat me-time wil creëren zonder daarvoor alcohol te moeten nuttigen.”

Shoppen met FÏNLEY Spritz en FÏNLEY Royal

Wie tijdens de kerstperiode gaat winkelen in de grote winkelsteden, kan een van de FÏNLEY sampling teams ontmoeten. “We willen de shoppers een perfect geserveerd blikje FÏNLEY Spritz of FÏNLEY Royal aanbieden en het shoppen nog wat feestelijker maken”, geeft Anouk Van Hauteghem nog mee. Sinds 2 december zijn ook reclamespots te zien op televisie en duikt reclame op in magazines, kranten en affichagepanelen. “Dit is een mooie nieuwe stap voor FÏNLEY”, klinkt het tot besluit. “Al sinds de lancering van FÏNLEY in 2014 zien we hoe volwassenen meer en meer zoeken naar verfijnde smaken met subtiele bubbels. En dat is precies waar we mensen in 2017 willen blijven bij helpen.”