Tijdens EURO 2016 was er voor elke voetballiefhebber wat te beleven, op én naast het veld. Zelfs wanneer je favoriete team niet helemaal voldeed aan de verwachtingen (klinkt het bekend in de oren?), was er nog de Panini©-mania die jong en oud bezighield. Met in de albums in heel Europa een unieke primeur: 16 exclusieve Coca-Cola stickers die je kon terugvinden op de 1,5L PET-flessen van de vier Coca-Cola varianten! 

UEFA EURO 2016TM was voor Coca-Cola een bijzondere belevenis. Niet alleen waren we sponsor van deze voetbalhoogmis, we pakten ook uit met een unieke actie: in het Panini©-album over het tornooi was plaats voorzien voor 16 exclusieve Coca-Cola Panini-stickers. Het was voor het eerst in het 55-jarig bestaan van de stickerspecialist dat een externe partij een dubbele pagina in een album mocht invullen.

“Het klinkt eenvoudig, maar er komt heel wat bij kijken”


Die stickers kon je enkel via de aankoop van onze producten (de 1,5L PET-flessen van de vier Coca-Cola varianten) verzamelen. Je vond ze aan de achterkant van de labels op dit flessen. In totaal kregen 172 miljoen Coca-Cola flessen over heel Europa – waarvan 15 miljoen in België – een felbegeerde verzamelsticker op hun label. Een echt huzarenstukje.  

Gregory Bentley, Global Packaging Subject Matter Expert for Decoration Technologies van Coca-Cola vertelt: “Innovatie is één van onze belangrijkste pijlers. Zo lanceren we geregeld nieuwe drankjes. Maar ook innovaties op verpakkingen vinden we belangrijk. Het Panini-stickerproject was een van de grootste en meest ambitieuze innovaties op verpakkingen ooit in Europa. Een sticker maken klinkt heel eenvoudig, maar er komt heel wat bij kijken. We moesten een manier vinden om hem te bevestigen aan de achterkant van het label, de foto moest daarbij intact blijven, er mocht geen lijm te zien zijn aan de randjes, de stickers mochten niet van de flessen vallen…”

“Het Panini-stickerproject was een van de grootste en meest ambitieuze innovaties op verpakkingen ooit in Europa.”

“Bedenk ook dat onze labels geprint worden via een hogesnelheidsproductielijn, met een snelheid van 200 per minuut, en dan worden aangebracht op de flessen tegen een snelheid van drie meter per seconde", vult Patrick Condon, commercialization & Supply chain manager voor West-Europa, aan. 


In een recordtempo

Bentley en zijn team slaagden in hun opdracht en dat in een recordtempo. Het idee ontstond in juni 2015 en exact een jaar later vonden voetbalfans stickers van hun favoriete spelers op de achterkant van het Coca-Cola label. Ter vergelijking: de uitwerking van de campagne “Share a Coke” – waarbij het logo op een fles vervangen werd een van de duizenden voornamen – nam de helft meer tijd in beslag.

“Wanneer we op zoek gaan naar innovatie in verpakking, is de link met het label vanzelfsprekend”, besluit Gregory Bentley. “Het is het gemakkelijkste en goedkoopste deel van de verpakking om iets mee te doen. Er zijn tal van manieren denkbaar om te zorgen voor interactie met de consument of om hem bij ons product te betrekken.” Het is wachten op de volgende spraakmakende actie die we bedenken…