Kan je ’t je inbeelden? Als job nieuwe smaken voor onze drankjes mogen bedenken. Klinkt te mooi om waar te zijn, niet? Het is nochtans de taak van Nittya De Cock, officieel Product Development Manager in ons R&Dcenter. Ze stond mee aan de wieg van de Chaudfontaine Fusion-smaakjes!

Smaakmaker, ’t is natuurlijk een job die wel wat meer inhoudt. “Ik sta aan het hoofd van een ontwikkelingsteam van vijf personen”, vertelt Nittya De Cock. “Samen leveren we vanuit ons R&D center in Anderlecht ideeën voor de verschillende landen en bedenken we producten om ons portfolio uit te breiden. Heel belangrijk daarbij is dat het om een internationaal team gaat. We hebben elk een verschillende achtergrond en cultuur en dat helpt om elkaar te inspireren en samen tot de beste ideeën te komen.”

Wie zin krijgt in een dergelijke job moeten we toch even waarschuwen. Je moet toch fan zijn van wetenschap. Nittya zelf is bio-ingenieur, de ideale achtergrond om productontwikkelaar te worden. En dat is nog maar het begin. “Bij de selectie van nieuwe medewerkers is het vooral de passie voor voeding en innovatie die belangrijk is. Uiteraard is het ook belangrijk om goed te kunnen proeven, maar daarvoor , volgen nog heel wat smaaktrainingen ‘on the job’. Het is uiteindelijk de ervaring die bij deze job cruciaal is.”

Nittya De Cock, Product Development Manager in het R&D center van Coca-Cola

4 smaakjes voor Chaudfontaine Fusion

Een van de meest recente ‘uitvindingen’ uit het Brusselse R&D Center is Chaudfontaine Fusion. Het gearomatiseerde water kwam vorig jaar in twee smaakjes in de winkelrekken en dat aantal is sinds deze zomer verdubbeld. Bijzonder hieraan is dat de drankjes wel een smaakje, maar geen suiker of suikeralternatieven bevatten. “De aroma’s zijn 100% natuurlijk”, zegt Nittya. “Natuurlijk lukt de ontwikkeling van een nieuw drankje niet niet van de ene dag op de andere. Het is een kwestie van uitproberen en van testen, zowel door ons team als door panels van consumenten. In totaal moet je toch zo’n 6 tot 9 maanden rekenen voor een nieuw drankje op de markt terecht komt.”

Dat Nittya en haar team het bij het rechte eind hadden om deze gearomatiseerde waters op de markt te brengen, blijkt uit het aandeel dat deze categorie inmiddels haalt. Binnen de totale Belgische gebottelde waterconsumptie  zijn gearomatiseerde waters nog maar goed voor +/- 1% volume, maar de categorie groeit met +/- 25%. “In de toekomst verwachten we nog meer innovatie”, besluit Nittya. “Net door de wensen van onze klanten, die gezondheid en variatie belangrijk vinden.”

Wil je meer weten over het productieproces van Chaudfontaine Fusion? Lees ons artikel over de eerste twee smaakjes.