Tijdens de marktintroductie van de nieuwe Coca-Cola zero sugar waren heel wat collega’s aan de slag. En dat is duidelijk de gewoonte. Patrick Hendrickx, Global IT Director Marketing Services Europe, deelt zijn ervaringen. “Dit is een uitstekende oefening in klantvriendelijkheid.”

Is het de eerste keer dat je aan een samplingactie deelneemt?

Neen, het is intussen de derde keer. Ik was er bijvoorbeeld ook bij toen we Coca-Cola life op de Belgische markt lanceerden.

Wat vind je ervan om dit te doen terwijl je in IT werkt?

Ik vind het noodzakelijk. Coca-Cola is een groot bedrijf, waar je doorheen de dag vooral bezig bent met jouw stukje van de puzzel. Dit geeft je de kans – net als een bezoek aan de bottelarij bijvoorbeeld – om te zien wat de job van andere mensen inhoudt. Als het binnen mijn agenda past, doe ik er graag aan mee. Ik schat dat we zo’n een à twee keer per jaar de kans hebben.

Is het dan de gewoonte dat de collega’s deelnemen?

Mensen doen graag mee, merkte ik al. Je leert andere collega’s kennen, je ziet een ander facet van het bedrijf en je komt in contact met je eindklant. En niet te vergeten: je maakt heel wat plezier tijdens zo’n acties. Zeker als het weer nog meevalt zoals vandaag.

Dit geeft je de kans – net als een bezoek aan de bottelarij bijvoorbeeld – om te zien wat de job van andere mensen inhoudt.

Zijn er zaken die je hier ziet die je meeneemt in je job?

De verantwoordelijkheid van mijn team is eerder technisch. Toch probeer ik mijn team te stimuleren om de diensten die we aanbieden, zo klantvriendelijk mogelijk te maken. Dit is een uitstekende oefening in klantenvriendelijkheid en dus zeer leerrijk voor ons.

Kan je tot slot nog een anekdote vertellen die je altijd is bijgebleven?  

Bij de lancering van Coca-Cola life richtten we ons op de verkooppunten. We gingen cafés en bars binnen om de variant te introduceren. In een café aarzelde de eigenaar. Zou hij Coca-Cola life wel aanbieden? Er zat op dat moment een klant aan de toog. Hij zei dat hij er al van gehoord had en dat de cafébaas niet moest twijfelen. En de deal was gesloten…