In stad Antwerpen verplaatsen enkele techniekers van Coca-Cola zich momenteel met een moderne, elektrische bakfiets waardoor ze klanten een veel betere en efficiëntere service kunnen bieden. Een pilootproject dat Coca-Cola ook wil uitrollen in andere steden zoals Gent en Brussel. Kris Vereycken, service technieker bij Coca-Cola European Partners is erg enthousiast. “Ik heb veel minder stress en vind het fantastisch om met die bakfiets rond te rijden in Antwerpen”.

Om klanten een betere en snellere service te geven is er in Antwerpen een test gestart met elektrische bakfietsen. Techniekers van Coca-Cola ruilen hun auto in voor de bakfiets om herstellingen bij klanten uit te voeren. Dankzij een samenwerking met Interparking Hopland in Antwerpen kan de technieker zijn fiets er opladen.

Enorme voordelen

Niet alleen onze klanten krijgen een betere en snellere service, ook onze techniekers ervaren grote voordelen van de Coca-Cola bakfiets. Zo vinden ze bijvoorbeeld veel sneller een parkeerplaats en kunnen zo overal tussendoor rijden. “In Antwerpen is het tegenwoordig niet meer zo evident om met de auto te rijden en overal op tijd te geraken. Als ik met de auto naar een volgende klant rijd, duurt dat gemakkelijk 30 minuten terwijl ik met de fiets op 10 minuten al bij een volgende klant aankom. Met de fiets kan ik bij acht klanten langsgaan om herstellingen uit te voeren. Met de auto zijn dat er meestal maar zeven”, vertelt Kris Vereycken, service technieker bij Coca-Cola European Partners. “Bovendien heb ik ook minder stress en ben ik blij dat ik wat meer beweeg.”

Duurzamer vervoermiddel

De stad Antwerpen heeft veel horecagelegenheden en bedrijven en dus vragen alle voorzieningen om dagelijks onderhoud. Het servicefiets-initiatief biedt ook een oplossing voor het toenemende aantal bedrijfs- en bestelbussen in de binnenstad. Minder auto's betekent minder CO2-uitstoot waardoor de leefbaarheid in de stad vergroot.

De job van service technieker

Het team van techniekers, dat deel uitmaakt van het technisch centrum in Londerzeel, bestaat uit 65 personen. Zij staan in voor de herstellingen van alle apparatuur die gebruikt wordt om onze producten te verkopen. Dit zijn zowel coolers en vendors als postmixinstallaties en CHAQWA koffietoestellen. De herstellingen kunnen van alle aard zijn, zoals bijvoorbeeld munterproblemen, koelgroepen die moeten hersteld of vervangen worden, smaak- en prijsaanpassingen op aanvraag van de klant, programmaties of andere defecte zaken van elektro-mechanische aard. Voor techniekers is het van essentieel belang om klanten zo snel mogelijk te bezoeken en te helpen. Ze geven daarom prioriteit aan de calls die binnenkomen via de app op hun smartphone.

Kris Vereycken, service technieker bij Coca-Cola op pad met de bakfiets