Voor het vierde jaar op rij organiseerde Vlerick Business School een Digital bootcamp in samenwerking met Coca-Cola. De studenten werden drie weken lang ondergedompeld in de wereld van digitale marketing en probeerden zo vat te krijgen op de razendsnelle digitale evoluties.

Leren door te doen. Dat is de achterliggende gedachte waarmee de masterstudenten het werkveld worden ingestuurd. De studenten verwerven diepgaande en waardevolle inzichten over hoe bedrijven inzetten op digital. Tijdens deze bootcamp passen studenten hun opgebouwde kennis toe en gaan ze op zoek naar digitale oplossingen door te vertrekken vanuit hun eigen leefwereld.

Innoveren met studenten

Dat het werkt bewees de Happy Caps app al uit een vorige editie. Happy Caps is een digitaal loyaliteitsprogramma voor studenten. Door spelletjes te spelen, te bewegen, opdrachten uit te voeren of aankopen te verrichten, kunnen de studenten caps sparen die ze kunnen inruilen voor gratis drankjes aan de automaten op de campus. Het idee is ontstaan tijdens de bootcamp enkele jaren terug. De app werd gelanceerd bij de start van het academiejaar 2015-2016 in Gent, en is ondertussen ook beschikbaar voor studenten in Leuven, Brussel en Luik. Innovatie door co-creatie… Het werkt!

Vlerick Bootcamp 2017

Dit jaar kregen we opnieuw een enthousiaste bende over de vloer die met veel energie en leergierigheid verschillende digitale uitdagingen aanging. De studenten werkten aan een hoofdcase voor Coca-Cola en twee mini cases voor bol.com en Takeaway.com.

“Ik ben aangenaam verrast door de enorme moeite dat Coca-Cola in deze Bootcamp heeft gestoken. Ik had niet verwacht dat zo veel medewerkers, managers en partners van Coca-Cola hierbij betrokken gingen zijn. Het was een fantastische experience.” – Diego Bradt

“Ik vond het interessant om bij meerdere bedrijven ter plaatse te gaan en te zien hoe zij aan marketing doen. Zo bekijk je een idee ook eens vanuit een ander perspectief.” – Laura Fluyt

“Tijdens deze Bootcamp hebben we gemerkt hoe moeilijk het is om creatief uit de hoek te komen. Het is indrukwekkend hoeveel Coca-Cola al gedaan heeft op vlak van marketing.” – Julie Konings

Voor de Coca-Cola case mochten de studenten zich even digital brand manager wanen en de huidige digitale aanpak onder de loep nemen. Bij Takeaway.com kregen ze dan weer meer inzicht in het online bestelproces voor eten dat aan huis geleverd wordt, terwijl ze bij bol.com een deep dive namen in de wondere wereld van de e-commerce. 

“De main case voor Coca-Cola was de meest uitdagende omdat we dieper konden ingaan op een specifiek onderwerp. Daardoor was het ook mogelijk om rekening te houden met waar het merk precies voor staat.” – Mareike Reidick

“Het voordeel van zo’n mini-case is dat je mag falen. Daar leer je heel veel uit.” – Tom Van de Maele

“Tijdens een Bootcamp ga je wel eens met je medestudenten in discussie, maar dat is net zo leerrijk. Ik ben voorstander van positieve discussies, want als iedereen in dezelfde lijn denkt ontstaan er geen originele ideeën.” – Diego Bradt

Vlerick Bootcamp studenten

Hoe kom je tot een origineel idee of digitale oplossing?

Enkele masterstudenten aan het woord.

“Ik heb ontdekt dat naast creativiteit een open mind en analytisch denken van cruciaal belang zijn om tot een goede digitale oplossing te komen. Wat je doet moet je kunnen staven en achteraf ook opvolgen.” – Diego Bradt

“Je kan je eigen idee leuk vinden, maar ook de consument moet er door geboeid zijn. Daarnaast mag het idee ook niet te ingewikkeld zijn. Als je een app ontwikkelt moet die eenvoudig en gebruiksvriendelijk zijn.” – Julie Konings

“Het is belangrijk om probleemoplossend te denken. Je moet de juiste conclusies kunnen trekken uit de antwoorden van je survey en vervolgens een oplossing proberen te vinden voor de 'problemen' die je targetgroep ondervindt.”Margaux Van Helleputte

“Je moet kritisch ingesteld zijn. Je mag niet meteen denken dat je de heilige graal hebt gevonden. Als iemand je idee in twijfel trekt moet je dat accepteren en durven bijsleutelen.” – Tom Van de Maele