Van de siroophouders eind jaren 1800 tot frisdrankautomaten in de ruimte: Coca-Cola heeft de kunst om de wereld verfrissing te bieden, voortdurend naar een hoger niveau getild, drankje per drankje. De apparaten die de drank verstrekken, spelen hierbij een cruciale rol.

We nemen je graag mee op een visuele reis doorheen de geschiedenis zodat je de vele manieren waarop Coca-Cola zijn producten heeft aangeboden sinds dr. John Pemberton meer dan 130 jaar geleden de geheime formule ontwikkelde, kan ontdekken.

Siroophouder

Siroophouder

Siroophouder

1896, The Wheeling Pottery Company. Wheeling, West Virginia

De siroophouder werd geïntroduceerd in 1896 in het kader van een premiumprogramma voor verkooppunten die meer dan 50 gallon (189 liter) Coca-Cola-siroop per jaar kochten. Voorzitter Asa Candler lanceerde de promotie als stimulans voor ondernemingen die de drank schonken, en om het merk te marketen. De houders bestonden uit porselein, een poreus materiaal dat na verloop van tijd de kleur van de siroop absorbeerde, waardoor de kleur van de houders na veel gebruik veranderde van wit in bruin.

Geschiedenis van de fles

Coca-Cola flesje

Coca-Cola flessen

1899 - vandaag, diverse bedrijven

Het bottelen op grote schaal was mogelijk vanaf 1899, toen Ben Thomas en Joseph B. Whitehead uit Chattanooga (Tennessee) de exclusieve rechten verwierven om in vrijwel de hele Verenigde Staten Coca-Cola te bottelen en te verkopen.

Dankzij dat contract sloegen ze de handen ineen met John T. Lupton, een andere bottelaar uit Chattanooga, en begonnen ze aan de ontwikkeling van wat vandaag uitgegroeid is tot het wereldwijde Coca-Cola-bottelsysteem. De octrooiaanvraag voor Coca-Cola's iconische glazen fles werd ingediend door Alexander Samuelson van de CJ Root Glass Company in november 1915. 

Draagdoos voor zes flessen

Sixpack van 6 Coca-Cola flessen

1923, Empire Printing & Box Company, Atlanta

Dankzij de fles en stijgende aanwezigheid van koelsystemen bij de consument vond thuis Coca-Cola drinken al snel ingang. Daarom hadden de consumenten in 1923 een eenvoudigere manier nodig om meerdere producten te transporteren. The Coca-Cola Company en de bottelaars zagen deze toenemende vraag naar thuisgebruik en introduceerden daarom de allereerste draagdoos voor zes flessen, die de transportervaring van de consument vereenvoudigde. Dit eenvoudige kartonnen krat, dat beschreven werd als een 'thuispakket met een uitnodigende handgreep', groeide uit tot een van de krachtigste merchandisinginstrumenten in de sector en werd in 1924 gepatenteerd. De bottelaars leverden de kratten bij de klant thuis. Ze waren bedoeld om tot drie keer te hergebruiken. Het krat vond niet zo snel ingang, totdat de onderneming een grote inspanning leverde om het concept te promoten. Eind jaren 30 begonnen concurrenten, en later ook de biersector, dezelfde verpakkingsmethode te gebruiken.

De gestandaardiseerde koeler

De gestandaardiseerde cooler van Coca-Cola

Begin jaren 30, Glascock Brothers Manufacturing Company, Muncie, Indiana

Het idee van een gestandaardiseerde koeler bestond al sinds het begin van het bottelen. In het begin halveerden de bottelaars siroopvaten, waaraan ze dan poten bevestigden. Coca-Cola-voorzitter Robert Woodruff stelde de behoefte aan een beter concept vast en creëerde daarom een technische afdeling voor zowel kwaliteitscontrole als innovaties. Hij gaf het team de opdracht om een efficiënte, betaalbare koeler te ontwerpen met het merk Coca-Cola erop, die vervolgens kon worden verkocht of verhuurd aan retailers. Het uiteindelijke resultaat was de Glascock Cooler. Het systeem werd geïntroduceerd in 1929 en verkocht voor de lage prijs van 12 dollar. Minder dan 25 jaar na de lancering hadden al meer dan een miljoen exemplaren hun weg gevonden naar de markt.

Dole MASTER automaat

Dole Master automaat

1933, The Dole Valve Company, Chicago

De Dole MASTER automaat was de eerste houder met eigen koeling voor bruisend water en siroop en ook de eerste houder die de onderneming zelf produceerde. Hij werd getest op het terrein tijdens de wereldtentoonstelling van Chicago. De eerste echte automaat, die siroop en bruiswater mengde tijdens de distributie van het drankje, maakte zijn debuut op de Century of Progress Exposition in Chicago. Voordien en sinds het ontstaan van Coca-Cola in 1886 werd Coca-Cola steeds manueel gemengd. De bezoekers aan de beurs waren dan ook verbluft dat de drank kon worden geserveerd door gewoon aan een hendel te trekken. Op dezelfde beurs was bovendien een volledig uitgeruste bottelinstallatie geïnstalleerd.

Mills 47

Mills 47

1938, Mills Novelty Company, Chicago

Tegen 1937 vond The Coca-Cola Company dat koelers met een muntsysteem voldoende ontwikkeld waren om in het hele land gebruikt te worden. Deze goedkeuring ging gepaard met plannen om de verkoopfase van de flessen te automatiseren. De Mills 47-automaat werd geïntroduceerd als eerste verkoopautomaat die inspeelde op de behoefte op de markt om Coca-Cola beschikbaar te maken op het werk. Volgens Jeff Walters in Classic Soda Machines was dit het enige apparaat ooit dat de flessen met de kroonkurk eerst verstrekte. De bottelaars en hun commerciële medewerkers speelden een cruciale rol voor de implementatie en het succes van deze toestellen bij bedrijven, zeker toen het land betrokken raakte bij de Tweede Wereldoorlog.

Dole DELUX automaat en Dole Citation automaat

Dole Deluxe automaat en Dole Citation automaat

Dole DELUX automaat (links)

1947, Dole Valve Company, Chicago

De Dole DELUXE automaat werd ontworpen door Raymond Loewy en op de markt geïntroduceerd na onderzoek tijdens de oorlog. Loewy is de vader van het industriële design en speelde een prominente rol in het veranderen van de fysieke en conceptuele elementen van de moderne wereld. Hij stroomlijnde de frisdrankautomaat, gaf het toestel een moderne look en verbeterde de apparatuur om meer porties per gallon te verstrekken. De reclame uit die tijd zinspeelde op het feit dat de verbeterde machine de automaat ook rendabeler zou maken. Toen de Dole Deluxe Fountain Dispenser in 1947 werd geïntroduceerd, bleek het toestel een voltreffer te zijn.

Dole Citation automaat (rechts)

1958, Dole Valve Company, Chicago

Met de lancering van de Dole Citation automaat werd een nieuw ontworpen Implex-behuizing geïntroduceerd, samen met een verbeterde bediening. Het ontwerp was gebaseerd op de stijl van Hodgman-Bourke uit New York, een belangrijk bureau voor industrieel design. Datzelfde jaar werd ook het Dole-vlottersysteem beschikbaar gemaakt. Hierdoor was de hoeveelheid reservesiroop enkel afhankelijk van het siroopreservoir onder druk.

Vendo 44

Vendo 44

1956, The Vendo Company, Kansas City, Missouri

De Vendo 44 is zonder meer de populairste rechtstaande automaat bij verzamelaars. Tussen 1956 en 1959 werden er meer dan 8000 exemplaren van geproduceerd. De populariteit van het toestel heeft te maken met de compacte afmetingen en de onmiddellijk herkenbare wit en rode kleuren van Coca-Cola. De automaten werden ook aangepast met afbeeldingen om aan te sluiten bij elementen uit de gedrukte reclame, zoals de Sprite Boy op dit exemplaar.

Picnic Cooler en BreakMate

Picnic cooler

Vendo 44

Picnic Cooler (rechts)

1958, Progress Refrigerator Company, Louisville, Kentucky

Met een capaciteit tot 32 flessen boden zogenaamde picknickkoelers de consument de mogelijkheid om Coca-Cola overal mee te nemen. Een schap boven de flessen zorgde ervoor dat ook broodjes (en dus een volledige lunch) koel en droog konden worden bewaard.

De koeling werd verzekerd door een zeer goede isolatie en tot drie soorten metaal:

Nr. 1 (standaard): verzinkte randen en buitenzijde in gebakken email.

Nr. 2: randen in roestvrij staal en buitenzijde in gebakken email.

Nr. 3: volledig in roestvrij staal.

BreakMate (links)

1988, Bosch-Siemens, München, Duitsland

De BreakMate was ontworpen voor kantoren met vijf tot 50 medewerkers en bood eigenaars van kleine ondernemingen de mogelijkheid om Coca-Cola-producten aan te bieden op kantoor. Na tests op specifieke markten in 1985 werd de BreakMate nationaal uitgerold door Coca-Cola USA in 1988. De onderneming schatte dat er tegen het einde van het jaar 30.000 exemplaren actief zouden zijn in de Verenigde Staten en was van plan om dat aantal substantieel te verhogen in 1990.

Westinghouse WB 60-K6

Westinghouse

Westinghouse

1960, The Westinghouse Electric Corporation, Pittsburgh, Pennsylvania

Begin jaren 1960 veranderde de manier waarop The Coca-Cola Company zijn producten aanbod op de markt. Voor het eerst was Coca-Cola niet langer het enige beschikbare merk. Zo was er de lancering van Fanta, kort daarna gevolgd door Sprite en Tab. Jarenlang waren de automaten ontworpen voor de standaardfles van 192 ml, maar hier kwam verandering in door al deze nieuwe verpakkingen en producten.

In 1960 introduceerde Westinghouse Electric Corporation een automaat met diverse producten, verpakkingen in blik of fles en verschillende prijzen. Dankzij deze capaciteit waren de toestellen een rendabele investering en waren er minder upgrades nodig bij de introductie van nieuwe dranken.

De Space automaat

De space automaat

De Space automaat

1996, Bosch-Siemens, München, Duitsland

In 1996 maakte Coca-Cola met de vernieuwende postmixautomaat zijn vierde reis naar de ruimte aan boord van de spaceshuttle Endeavour. Het systeem leek sterk op dat van een postmixautomaat op aarde. Na het invoeren van een code op het aanraakscherm bracht de astronaut een fles onder druk. Daarna werd aan de hendel getrokken om de fles te vullen, waarna die van de automaat kon worden losgemaakt. Voor het eerst konden astronauten op die manier onze dranken drinken wanneer ze maar wilden.

In totaal waren 90 porties beschikbaar voor de zes astronauten. De ingebouwde computer monitorde de vloeistofinname van elke astronaut. Met de ontwikkeling van deze nieuwe automaat voor gebruik in de ruimte wilde de onderneming de leefomstandigheden van de astronauten verbeteren, hen ertoe aanmoedigen om meer vloeistoffen in te nemen en nieuwe technologieën ontwerpen met een mogelijke impact op toekomstige ruimtemissies.

Coca-Cola Freestyle

Freestyle machine

Prototype uit 2008

De Coca-Cola Freestyle-automaat werd geïntroduceerd in 2008 en is de nieuwste innovatie op dit vlak. Het toestel biedt de consument exponentieel meer keuze en personaliseringsmogelijkheden dankzij de uiterst precieze, geavanceerde technologie waarmee geconcentreerde ingrediënten worden geïnjecteerd uit vulpatronen en meteen worden gemengd met water en zoetstof. Dean Kamen, de man achter de Segway, draagbare dialyseapparaten en rolstoelen die trappen kunnen oprijden, was een belangrijke partner voor de ontwikkeling van het toestel. Het design is dan weer van de hand van Pininfarina, de ontwerpers achter de look van Ferrari en Maserati. Met de Freestyle hebben de consumenten eindeloze mogelijkheden qua smaak, calorieën en grootte. De onderneming kan bovendien volgen wat de klant mengt, wanneer de aankoop gebeurt en hoeveel er wordt geconsumeerd, om de beschikbare mogelijkheden te bepalen en in te spelen op de behoeften van de klant.