Wat was er gebeurd? Opeens ging ons iconische logo als CC-Cl door het leven. De reden van de verdwijning van de o’s en a’s kwam gelukkig al snel. Het maakte deel uit van een campagne om bloeddonatie onder de aandacht te brengen.

Cc-Cl. Zo zag ons logo er in augustus 2016 gedurende een aantal dagen uit. Op het bekende De Brouckèreplein (zie foto) bijvoorbeeld. Met deze actie steunden we de internationale campagne #MissingType, die wereldwijd aandacht vroeg voor het belang van bloeddonatie.

Geven van bloed en de bloedgroepen onder de aandacht

In ons land zaten Rode Kruis Vlaanderen en La Croix Rouge Belgique achter de actie. “Dit initiatief is bedoeld om wereldwijd het geven van bloed en de bloedgroepen onder de aandacht te brengen”, klinkt het bij Ine Tassignon, verantwoordelijke Interne Communicatie bij Rode Kruis Vlaanderen. “Daarom werken we met heel wat bloedinstellingen over de hele wereld samen.”

“Ons logo is iconisch, maar voor dit goede doel wilden we het wel even aanpassen.”

Wereldwijd zijn er per seconde drie bloedtransfusies nodig. Maar vergeleken met 10 jaar geleden, zijn er vandaag een derde minder bloeddonoren. Door te laten zien dat niets nog hetzelfde is zonder o’s, a’s en b’s, steunden ook wij – net als 150 andere organisaties en bedrijven in België – de campagne #MissingType.  

Mee levens redden

“Ons logo is iconisch, maar voor dit goede doel wilden we het wel even aanpassen”, lacht Ben Bijnens, Country Director Coca-Cola Belgium & Luxembourg. “De campagne is visueel erg sterk en wil mensen bewustmaken van hun bloedgroep én tegelijk nieuwe donoren vinden. Samen met de initiatiefnemers wil Coca-Cola mee een wereldwijde beweging van ‘levensredders’ creëren.”