De oorsprong van de Kerstman

Er wordt wel eens beweerd dat Coca-Cola de uitvinder zou zijn van de Kerstman in zijn fluweelrode pakje, maar dat klopt niet. Wel heeft Coca-Cola de look en persoonlijkheid van de Kerstman zoals we hem vandaag kennen mee vorm gegeven: een vriendelijk lachende man met lange witte baard, dikke buik, blozende wangetjes en een rood pak aan.

Maar hoe is het nu allemaal begonnen? In 1860 verzon een tekenaar in New York een personage die op bezoek ging bij kinderen thuis en hen cadeautjes gaf. Daarvoor baseerde hij zich op de legende van Sinterklaas.

In de jaren 30 werden frisdranken als echte zomerdrankjes gezien en dronken maar weinig mensen frisdranken in de winterperiode. Coca-Cola wilde daar verandering in brengen en verbond zich daarom in 1931 aan een wereldwijd bekend personage: de Kerstman. Aanvankelijk werd de Kerstman in navolging van Sinterklaas afgebeeld als een slanke man met een strenge blik.

Het was tekenaar Haddon Sundblom die in 1931 een vriendelijke Kerstman met bolle buik en blozende wangen creëerde voor Coca-Cola. En zo ontstond de Coca-Cola Kerstman zoals we hem vandaag nog altijd kennen. De populariteit van de Kerstman hangt dus wel nauw samen met Coca-Cola.

Haddon Sundblom maakte tot 1964 elk jaar reclametekeningen voor Coca-Cola tijdens de kerstperiode. De Kerstman die cadeautjes uitdeelde, plezier maakte met kinderen of een verfrissende Coca-Cola dronk, kwam daarin elk jaar opnieuw terug.

Zo werd de Kerstman dus de winterse ambassadeur voor deze drank. Een rol die hij al 70 jaar met enthousiasme speelt!


 

Het geheime leven van de Kerstman

De eerste verschijning van de Coca-Cola-Kerstman, in de VS Santa Claus genoemd, dateert van 1931. Coca-Cola plaatste toen een advertentie in de Saturday Evening Post. Het personage was meteen een succes. De Kerstman die door Sundblom is gecreëerd, gold tientallen jaren lang als de "enige echte" Kerstman. Tussen 1931 en 1964 was Santa in alle tijdschriften te vinden: The New Yorker, National Geographic, Ladies Home Journal.

Op een gegeven moment reed hij zelfs op een raket om het begin van de Amerikaanse verovering van de ruimte te vieren. De sprookjesachtige figuur vond ook zijn weg naar Hollywood: denk maar aan de mooie film Miracle on 34th Street, waarin de kleine Susan niet langer in de Kerstman gelooft omdat haar vader er niet meer is. Wanneer hij dan wel degelijk verschijnt met zijn slee en zijn rode pak aan, weigert ze haar ogen te geloven. Ze daagt hem uit om een wonder te verrichten: hij moet een papa voor haar vinden.

Miljoenen fans - en dat al jarenlang

In 1931 las niet iedereen tijdschriften. Toch was de Kerstman van Coca-Cola bij iedereen bekend. Want om de Kerstman overal in huis te brengen, had Coca-Cola de dozen waarin de flessen verpakt werden, versierd met zijn foto op. De Kerstman wist zozeer te fascineren dat het bij Coca-Cola brieven regende zodra er maar iets aan zijn verschijning veranderde: de fans wilden weten waarom! Je zou kunnen denken dat de magie van de Kerstman vandaag de dag niet meer zo sterk is. Maar het tegendeel is waar. In 2006 maakte hij zijn comeback in de reclame en sindsdien is hij niet meer weg te denken.