Coca-Cola staat bekend als sponsor van onder andere de Olympische Spelen, de Rode Duivels of de Special Olympics. Maar kan iedereen bij Coca-Cola aankloppen voor sponsoring? En wat bepaalt of Coca-Cola jouw aanvraag positief zal beantwoorden? We vroegen het aan twee specialisten. 

Onze steun aan organisaties zoals de Olympische Spelen, de KBVB, clubs in het voetbal of het wielrennen, maar ook Olympic Moves of Special Olympics maakt duidelijk dat sport een zeer belangrijke rol speelt in het sponsoringbeleid van Coca-Cola. We steunen organisaties die lichaamsbeweging stimuleren in de gemeenschappen waarin we actief zijn.


Ons doel is duidelijk: sport/beweging en muziek zijn belangrijke hefbomen om mensen samen te brengen en plezier te beleven en dus voor ons een evidente match. Met de initiatieven die we steunen, willen we een positief verschil maken. Om dat zo goed mogelijk te doen, hanteren we een reeks van criteria waaraan we aanvragen voor sponsoring afwegen.

Sponsorvoorwaarden

Elke week vallen bij Coca-Cola honderden verzoeken tot sponsoring in de bus. Om die aanvragen te beoordelen, gaan we uit van een reeks van vaste sponsorvoorwaarden. We zetten ze alvast even op een rij: 

- Wat we sponsoren moet overeenstemmen met de kernwaarden van onze merken.

- Daarbij helpt het als de aanvraag in lijn ligt met ons CRS-programma of als het duurzaam ondernemen helpt promoten.

- Het is een pluspunt als we onze sponsoring creatief kunnen invullen of als onze producten aanwezig of te koop zijn.

- We zetten graag onze schouders onder projecten op de lange termijn. Onderstaande aanvragen maken geen kans tot sponsoring door Coca-Cola:

  • individuele personen
  • verenigingen en/of teams of projecten in het buitenland
  • evenementen waarbij voornamelijk kinderen, jonger dan 12 jaar, het doelpubliek zijn – dit ligt in lijn met ons eigen marketingbeleid en met The Belgian Pledge die Coca-Cola ondertekend heeft
  • evenementen die plaatsvinden op een locatie die al door een andere niet-alcoholische drankenpartner gesponsord wordt

Boon voor langetermijnsponsoring

Sport ondersteunen is één van de belangrijkste pijlers in het sponsoringbeleid van Coca-Cola. Net sport typeert zich vaak door sponsoring op de lange termijn. “Dat is inderdaad het geval in een meerderheid van onze contracten”, beaamt Alain De Coster, Manager Sport Events bij Coca-Cola European Partners. “Het grootste deel van het sportbudget gaat naar voetbal. In België hebben we een partnership met de KBVB en de helft van het budget gaat naar jeugdwerking. Naast de KBVB en de Rode Duivels sponsoren we ook twaalf van de zestien clubs in de eerste klasse A. Van die twaalf contracten lopen de meeste op lange termijn.” Uitzondering op de regel zijn eenmalige evenementen, zoals bijvoorbeeld het Belgisch Kampioenschap wielrennen, dat elk jaar een andere organisator kent. 

Voor muzieksponsoring, een andere belangrijk deel van ons beleid, lijkt samenwerkingen op lange termijn minder evident. “Toch werkt het ook daar vaak zo”, zegt Philippe Spildooren, Senior Manager National Accounts Music bij Coca-Cola European Partners. “Met vaste locaties, denk maar aan een discotheek met nationale uitstraling, werken we op lange termijn samen. Ook met festivals doen we dat. Vaak het gaat om gevestigde waarden, met een vast schema.”

Niet enkel voor de grote initiatieven

Profvoetbalclubs, grote muziekfestivals, discotheken of de Memorial Van Damme… sponsort Coca-Cola enkel de hele grote initiatieven die veel mensen lokken? Zeker niet. Het team achter de muzieksponsoring bekijkt elk jaar welke nieuwe events interessant kunnen zijn. Wat vaak start met een samenwerking voor één seizoen, kan later uitgroeien tot een langer partnership. “We beperken ons zeker niet tot wat naam en faam heeft”, zegt Philippe Spildooren.

“Elk lokaal evenement vanaf ongeveer duizend bezoekers kan contact opnemen. Ook een scoutsfeest of een groot schoolfeest bijvoorbeeld. Ze kunnen zich aandienen via onze site of in contact komen met ons team via hun lokale drankenhandelaar. Door die ruime scope bereiken we met de muziekevents, inclusief de lokale organisaties, zo’n 5 miljoen mensen op jaarbasis. In de zomer betekent dit dat we al snel 50 tot 60 events per weekend sponsoren.” Bij de sportevenementen geldt dezelfde ruime invalshoek. 

Hoe ziet de sponsoring eruit?

Als we aan sponsoring doen, dan is aanwezigheid van onze producten steeds de basis voor de samenwerking. Evenementen op een locatie die al door een andere niet-alcoholische drankenpartner gesponsord worden, komen daarom niet in aanmerking. In de meeste contracten staat tegenover de producten een vorm van zichtbaarheid. “Bij de voetbalsponsoring gaat het dan bijvoorbeeld om tickets, maar ook om zichtbaarheid op de dug-outs of op de LED-borden”, geeft Alain De Coster een voorbeeld. 

“De productaanwezigheid en de tickets keren ook terug bij de muzieksponsoring, maar Philippe Spildooren voegt nog een belangrijk element toe. “Als sponsor gaan we ook graag mee in de marketing rond het muziekevent. Dat gaat over de communicatie over het evenement, maar ook op het terrein zelf. In of rond de bar is voor ons de ‘place-to-be’. De samenwerking kijkt echter verder dan deze communicatie. Zo helpen we concertorganisatoren ook bij het ontwikkelen van recyclage-acties.”

Wil je nog meer weten over sponsoring? Check dan even onze Veelgestelde vragen over Sponsoring

Sponsoraanvragen voor evenementen die passen binnen ons beleid, kan je indienen via deze link

Niet evenement-gerelateerde sponsoraanvragen die passen binnen ons beleid, kan je indienen via deze link.

(sponsoraanvragen moeten minimaal 6 weken voor het geplande evenement aangevraagd worden)