De ontwikkeling van Chaudfontaine Fusion, de nieuwste telg in de Chaudfontaine familie, begon met een eenvoudige vraag vanuit het marketingteam: “We willen graag een gearomatiseerd water op de markt brengen. Kunnen jullie helpen?” Onze bottelarij in Chaudfontaine en ons R&D Lab in Brussel sloegen meteen de handen in elkaar. Een interview met Joséphine Lavenne, Team Leader Production in Chaudfontaine en Nittya De Cock, Product Development Manager Stills in het R&D lab.

Hoe begonnen jullie aan jullie opdracht?

Nittya De Cock: “Coca-Cola heeft heel wat gearomatiseerde waters in zijn wereldwijde portfolio en van die expertise hebben we gretig gebruik gemaakt. We hebben de lekkerste gearomatiseerde waters uit de hele wereld laten overkomen om ze stuk voor stuk te proeven. Met de beste recepten zijn we aan de slag gegaan. Ons mineraalwater van Chaudfontaine heeft immers een unieke samenstelling en vraagt dus om een unieke aanpak en een specifiek recept om lekker te smaken in combinatie met natuurlijke aroma’s. De beste aroma-meesters uit ons lab hebben er voor gezorgd dat de eigenschappen van Chaudfontaine perfect konden passen bij de geselecteerde aroma’s.”
 

Moest de bottelarij aangepast worden?

Joséphine Lavenne: “Zeker. We moesten een nieuwe mixer op punt stellen die zowel water, aroma als koolstofdioxide met elkaar kan mengen tot een perfecte blend. Een uitdaging! Ook op de agenda stonden veiligheid, kwaliteit en nieuwe afsluitringen voor de machine die onze flessen vult om te vermijden dat er aromastoffen in andere producten zouden terechtkomen.”

“Zodra de eerste Chaudfontaine Fusion van de band rolde, was het spurten om het als eerste in handen te krijgen!”

Hoe verliepen de aanpassingen?

Joséphine Lavenne: “De installatie van de nieuwe mixer was de grootste karwei; daarna volgden de kwaliteitstesten. De hoeveelheid aromastoffen en koolstofdioxide in het mineraalwater van Chaudfontaine moet namelijk perfect in balans zijn, volgens de formule van onze collega’s van R&D.”

Voerden jullie dan ook tests uit?

Joséphine Lavenne: “Uiteraard. Het ‘moment suprême’ brak aan op een zaterdagochtend, toen we verzamelden voor de allereerste productietest. Zodra de eerste Chaudfontaine Fusion van de band rolde, was het spurten om ons spreekwoordelijke geesteskind als eerste in handen te krijgen!”

Nittya De Cock: “Vlak daarna ontvingen wij in R&D de eerste stalen om Chaudfontaine Fusion citroen en pompelmoes-cranberry finaal te testen en goed te keuren voor verdere productie. En wat later lagen beide gearomatiseerde drankjes in de winkel…”