Belgisch en  puur zijn de twee kernwoorden die het water van Chaudfontaine samenvatten. Hoog tijd om het grote publiek daar meer bekend mee te maken, dachten we. Het resultaat is een grootscheepse marketingcampagne met als baseline ‘Dank je wel natuur’. Maar waar komt die zuiverheid toch vandaan?

2017 wordt het jaar van Chaudfontaine. Midden februari startte een uitgebreide marketingcampagne om het watermerk nog meer op de kaart te zetten. Ze zal tot het einde van het jaar lopen. “We willen nog meer bekendmaken waar Chaudfontaine voor staat”, legt Cindy Van Decraen uit. Ze is Senior Brand Manager Stills bij Coca-Cola en verantwoordelijk voor de reclamecampagne. “Enerzijds is Chaudfontaine een 100% Belgisch product”, gaat ze verder. “Anderzijds is ons water uniek. De ondergrond en de bronnen maken het tot een uiterst puur water. Die troeven willen we uitspelen.”

Dank je wel natuur

Voor de campagne zet Chaudfontaine heel wat media in. “De tv-spot vertelt de kern van het verhaal”, klinkt het bij Cindy Van Decraen. “Dat vullen we aan met kortingsbonnen in kranten, affiches in het straatbeeld en activaties op de winkelvloer. Voor het eerst zetten we ook zeer sterk in op online media. Op onze website en via social media kunnen we het verhaal uitdiepen en de mensen er meer bij betrekken.” Ook de horecazaken en aanverwanten krijgen dit verhaal – in aangepaste vorm - te horen.

Voor het watermerk betekent deze campagne ook de start van de nieuwe baseline ‘Dank je wel natuur’. Deze zal voortaan centraal staan in alle communicatie. “We hebben immers nog verrassingen voor de consumenten in petto”, besluit Cindy Van Decraen raadselachtig.

"De ondergrond en de bronnen maken Chaudfontaine tot een uiterst puur water. Die troef willen we uitspelen in onze campagne."

Een tocht van 7,5 kilometer en minstens 60 jaar

Voor wat meer info over het unieke karakter van het water van Chaudfontaine gaan we te rade bij Jean-Louis Cornet, als hydrogeoloog verbonden aan Coca-Cola. “Het water kan in Chaudfontaine maar op een bepaalde plaats in de ondergrond binnendringen. Daar gaat het om een kalklaag terwijl er op de overige plaatsen ondoordringbare leisteen ligt. Wanneer het water in de ondergrond belandt, begint het aan een tocht van maar liefst 7,5 kilometer, tot 1500 meter diepte. Daar krijgt het een temperatuur van 55° en is de druk ook hoog, waardoor er extra mineralen toegevoegd worden. In totaal duurt het meer dan 60 jaar voor het water aan de bron komt.” Opmerkelijk: wanneer het water aan de bron komt, is het 37°. Het bewijs dat het diep in de ondergrond geweest is en meteen de verklaring voor de naam van het stadje…

Omdat het water het hele traject langs ondoordringbare leisteen stroomt, is er geen enkele vervuiling mogelijk. Resultaat: een van de meest zuivere waters ter wereld, met een minerale samenstelling die wordt aanbevolen door diëtisten en goed is voor ieder lid van het gezin, van baby tot zwangere vrouw. De Wereldgezondheids-organisatie (WHO) neemt de zuiverheid van het water zelfs als referentie.

Een meer dan terechte claim voor een reclamecampagne dus…