In 1960 schilderde Andy Warhol voor het eerst zijn iconische Coca-Cola beelden op doeken zo groot als de mens. Deze Coca-Cola beelden behoren tot zijn eerste Pop-geïnspireerde beelden.Op dat moment was Warhol nog geen bekende artiest. Hij was toen al tien jaar lang reclame-ontwerper bij Madison Avenue en creëerde er raamdisplays en illustraties die gebruikt werden in modebladen zoals Harper’s Bazaar.

Maar Warhol wilde doorbreken in de wereld van de ‘echte kunstenaars’. Hij droomde er van zijn eigen kunstwerk tentoon te stellen in de galerijen van New York. Toen hij stopte met illustraties om olieverfschilderijen te maken, gebruikte hij het onderwerp dat op dat moment het meest bekend was: producten die hij zelf vaak consumeerde zoals bijvoorbeeld Coca-Cola en Campbell’s soep.

Tien jaar nadat hij het Coca-Cola flesje als inspiratiebron gebruikte, schreef hij zijn bewondering voor Coca-Cola ook neer in het iconische boek ‘de filosofie van Andy Warhol.

“Wat zo fantastisch is aan Amerika is dat de rijkste consumenten in wezen dezelfde dingen kopen als de armste. Al de Cokes zijn hetzelfde en alle Cokes zijn goed. Liz Taylor weet het, de president weet het en jij weet het.” (Warhol, Andy. De filosofie van Andy Warhol: Van A tot B en weer terug. New York: Harcourt Brace Jovanovich, 1975, blz. 100).

Covers in TIME magazine

Warhol creërde ook andere originele kunstwerken voor verschillende TIME magazine covers. Van  zijn ‘Today’s Teenagers’ kunstwerk in 1965 tot beroemdheden zoals Michael Jackson in 1984 en Lee lacocca in 1985. Dankzij dit grote succes, kon hij in 1985 een cover ontwerpen ter gelegenheid van de lancering van een nieuwe Coke.

Hij besprak de controversiële aankondiging van de lancering van de nieuwe Coke met zijn biograaf Pat Hackett:

“Woensdag 24 april 1985. Het grote nieuws op televisie is dat Coke hun formule verandert. Waarom zouden ze dat doen? Het is niet zinvol. Ze zouden kunnen komen met een nieuw product. Het is gek. Alle nieuwe televisieshows houden ervan, ze brengen voortdurend verhalen van mensen die smaaktesten afleggen.” (Warhol, Andy en Pat Hackett. The Andy Warhol Diaries 1989, blz. 1903).

Vijf dagen later merkte hij op dat de reclamespot die hij gemaakt had voor Diet Coke met de ‘Just for the Taste of It’ tagline door veel vrienden gezien werd en ook zijn naam prominent vermeld werd.

Het Warhol museum in Pittsburgh beschikt over een uitnodiging die Warhol ontving voor een sampling van de nieuwe Diet Coke in de trendy Limelight Club (20 augustus 1985). Hij ontving toen ook een doos van The Coca-Cola Bottling Company van New York met een six-pack van de nieuwe Diet Coke en een glazen fles Coca-Cola.

Het Coca-Cola morseffect

TIME vroeg Warhol om een omslagfoto te maken van de nieuwe Coke. Warhol besloot toen om de drank zelf te gebruiken en letterlijk op papier te spuiten. Zo creërde hij een soort van traanvormig ontwerp dat er uitzag alsof er Coca-Cola gemorst was. Warhol had zich hier meerdere malen op voorbereid door het ontwerp eerst te schetsen in grafiet.

Schets van Andy Warhol in grafiet

Nadat hij het ‘morseffect’ had gecreëerd, nam hij Polaroids van een Coca-Cola blikje en de frisdrank die gemorst was. Zo kwam hij tot zijn finale omslagontwerp. Voor het nieuwe Coke blikje gebruikte hij het klassieke rode, witte en blauwe kleurenpalet en een ombra effect van bruin naar rood tot oranje voor het ‘morseffect’.

Het Coca-Cola morseffect van Andy Warhol

TIME publiceerde de geplande cover van juni 1985 uiteindelijk niet omdat Coca-Cola had aangekondigd dat het de originele formule zou terugbrengen op 10 juli 1985. Het ontwerp van Warhol verscheen later nog in TIME met een X door het midden, om aan te tonen dat de nieuwe Coke geen lang leven beschoren was.