Terwijl 2017 al boordevol nieuwe plannen zit, blikken we ook graag nog even terug op al het mooiste dat 2016 ons bracht. We brengen 16 innovatieve, creatieve of verbindende Coca-Cola gebeurtenissen uit binnen- en buitenland samen.

1. Gratis drankjes met Happy Caps

Gratis drankjes! In 2016 lanceerden we onze Happy Caps app. Het Happy Caps-concept ontstond enkele jaren terug in co-creatie met Belgische Vlerick-studenten. Dankzij deze nieuwe app kan je bij deelnemende automaten bij elke aankoop ‘Caps’ verdienen door een QR-code te scannen. Elk zevende drankje is gratis.

2. ‘Taste the Feeling’: één merk, vier varianten

2016 was ook het jaar van ‘Taste the Feeling’, de nieuwe wereldwijde campagne waarin we onze vier varianten (Coca-Cola, Coca-Cola light, Coca-Cola Zero en Coca-Cola life) verenigen onder één merk. Door alle Coca-Cola-varianten in één campagne samen te brengen, willen we consumenten makkelijker het product laten kiezen dat het beste past bij hun smaak, levensstijl en voedingspatroon. Ontdek hier de Belgische campagnefilm:

3. Gendergelijkheid op het voorplan met Wo.Men @ Work

De Wo.Men @ Work Award bekroont de CEO die het hardst werkt aan gendergelijkheid in zijn of haar bedrijf. Begin 2017 weten we wie deze bekroning verdient, maar al in het najaar van 2016 braken we een lans voor diversiteit. “We willen er zijn voor iedereen, een intrinsieke waarde van ons merk”, aldus Etienne Gossart, VP Country Director bij Coca-Cola European Partners Belgium en juryvoorzitter.

4. Iedereen samen achter de Rode Duivels

In de aanloop naar het Europees Voetbalkampioenschap lanceerden we een campagne die de Belgen als één blok achter de Rode Duivels schaarde. We spraken zowel gelegenheidssupporters als die hards aan met acties om tickets te winnen, stickers, capes, supporterskits en speciale Rode Duivels collector’s cans. We verzorgden ook twee pagina’s in het Panini® stickeralbum voor deze UEFA EURO 2016TM.

5. Coca-Cola life met 45% minder suiker

In 2016 drongen we ook het suikergehalte in Coca-Cola life verder terug. De nieuwe Coca-Cola life kwam in april 2016 op de markt en bevat 45% minder suiker en calorieën dan het gemiddelde van cola’s met suiker in de Benelux. Dat is 12% minder dan de eerste Coca-Cola life die we 2015 in België en Luxemburg lanceerden. Het lagere suikergehalte is te danken aan verder onderzoek naar het gebruik van zoetstoffen uit stevia.

6. Chaudfontaine gaat voor smaak

Een op en top Belgische innovatie is Chaudfontaine Fusion, een licht bruisend mineraalwater met intense natuurlijke aroma’s: citroen en pompelmoes-cranberry. Gearomatiseerde waters winnen snel terrein in België en ook Chaudfontaine zet alvast volop in op smaak.

7. Fanta bruist van creativiteit

Een staaltje van co-creatie vonden we in 2016 bij Fanta. Met Fanta Design & Win nodigden we tieners uit om zelf een Fanta-logo te ontwerpen dat bruist van de creativiteit. De beste designs hebben we aan het einde van de wedstrijd op iconische locaties in vijf Belgische steden in de kijker gezet.

8. Al het water dat we gebruiken, geven we terug

In 2016 hebben we al het water dat we gebruiken voor onze frisdranken teruggegeven via steun aan waterprojecten. Coca-Cola was reeds in 2015 het eerste grote voedingsbedrijf dat die ambitie kon waarmaken. Een van de projecten die we steunen in ons land zijn de duinen van het Stappersven in de Kalmthoutse Heide. Wanneer het project halfweg 2018 wordt afgerond, moet het een kleine 100 miljoen liter teruggeven aan de Kalmthoutse Heide.

9. Verzamelen geblazen in Sint-Pieters-Leeuw

Eind oktober kleurde Sint-Pieters-Leeuw een hele dag rood. Honderden Coca-Cola verzamelaars uit binnen- en buitenland kwamen er samen. De beurs werd ondertussen al voor de 11e keer georganiseerd rond alles waar het merk Coca-Cola op staat.

10. Coca-Cola zero sugar: geen suiker, meer Coca-Cola

Sinds september vervangt Coca-Cola zero sugar in ons land Coca-Cola zero. Een bewuste keuze om consumenten nog duidelijker te maken dat de frisdrank geen suiker bevat. Bovendien leunt de nieuwe Coca-Cola zero sugar nog meer aan bij de smaak van de originele Coca-Cola. Dankzij de nieuwe look is de visuele link duidelijker dan ooit.

11. Chaudfontaine krijgt een nieuwe hydraulische waterturbine

De bottelarij van Chaudfontaine toonde zich eind 2016 van haar meest ecologische kant met de ingebruikname van een nieuwe hydraulische waterturbine. De turbine is het resultaat van een samenwerking tussen de bottelarij, externe investeerders en de lokale en gewestelijke overheden. Dankzij de turbine kan Chaudfontaine op eigen kracht in ongeveer 12% van onze elektriciteitsbehoefte voorzien.

12. Kerst met onze Kersttruck en Uber

Na vijf jaar wachten, was het opnieuw zover: onze magische kersttruck deed België aan en doorkruiste in december het hele land. Iedereen kon de truck gebruiken om zijn wensen erop te laten projecteren. Op 10 december kon je daarvoor zelfs Uber inschakelen. Je kon die dag onze kersttruck boeken via de Uber-app en bij het bestellen meteen een persoonlijke boodschap meegeven. Die boodschap kon je laten leveren in Brussel, waar de truck halt hield. Wanneer de truck in de buurt van het doorgegeven adres kwam, kreeg je het bericht ‘Santa is arriving now!’ en trakteerde de truck jou op een extra feestelijk assortiment frisdrank.

13. Share a Coke and a Song

De internationale succescampagne ‘Share a Coke’ gooide het in 2016 over de muzikale boeg. Ze verspreidde uiteenlopende songteksten, van klassiekers tot recente hits, op Coca-Cola flesjes. Ook iconische slogans, van “I’d Like To Buy The World A Coke” tot “Taste the Feeling” kregen een plekje.

14. De komst van Coke Ginger in Australië 

Een opgemerkte nieuwkomer in de Coca-Cola familie was Coke Ginger, waarmee de Australische consumenten in november als eerste kennis mochten maken. Het gaat om een limited edition die de Australische zomer opfrist met een warme aromatische toets.

15. Super(helden)blikjes

Een andere opvallende limited edition zijn de Mini Marvel blikjes van de hand van grafisch kunstenaar Noma Bar. Het gaat om een originele interpretatie van zes Marvel superhelden (The Incredible Hulk, Ant-Man, Black Widow, Captain America, Iron Man and Falcon) uit de stripreeks van Marvel Comics.

16. De eerste campagne voor kleurenblinden

In Denemarken is vijf procent van de bevolking kleurenblind. Samen met een internationale expert in het ontwikkelen van visuals voor deze groep, ontwikkelde Coca-Cola Denemarken de eerste campagne voor kleurenblinden. Zo kregen ook mensen met kleurenblindheid al een voorsmaakje van Coca-Cola life.