Van ‘Delicious and Refreshing’ (1886), ‘Be Really Refreshed’ (1956) en ‘Always Coca-Cola’ (1993) tot ‘Taste the Feeling’ (2016). In zijn 130-jarige geschiedenis heeft Coca-Cola de aandacht getrokken met een resem reclameslogans. Wat is jouw favoriete Coca-Cola slogan?

Onze allereerste advertentie verscheen op 29 mei 1886 in de krant Atlanta Journal, een aantal weken nadat Dr. John Styth Pemberton zijn eerste glazen Coca-Cola had verkocht in zijn drogisterij. De slogan die we gebruikten in die eerste advertentie is tientallen jaren gebruikt: ‘Delicious and Refreshing’. Je kwam de woorden vrijwel in elke Coca-Cola advertentie en op al onze gadgets tegen.

Van zwart wit…

Aan het einde van de 19de eeuw (midden jaren 1890) bedacht Massengale Advertising uit Atlanta een aantal zeer elegante reclameadvertenties voor Coca-Cola met geweldige slogans als: ‘Coca-Cola is a Delicious Beverage, Delightfully in Harmony With the Spirit of All Outings’, ‘The Great National Temperance Drink’ en ‘Coca-Cola Revives and Sustains’.

Bekijk hier enkele historische advertenties.


… naar kleur

Hoewel deze langdradige slogans pasten bij de manier van adverteren van die tijd, werden ze ingehaald door een nieuwe trend: kleurenadvertenties in nationale tijdschriften. Coca-Cola directeur Asa Candler en hoofd van de reclameafdeling Samuel Candler Dobbs beslisten om er volop op in te zetten en huurden het reclamebureau D'Arcy uit St. Louis in.

Dat heeft een belangrijke rol gespeeld in de creatie van een merkidentiteit voor Coca-Cola. William C. D'Arcy werkte de daaropvolgende vier decennia samen met Coca-Cola tot aan zijn pensionering in 1945. Hij was zelfs een tijdje lid van de raad van bestuur. Samen met zijn artistiek directeur Archie Lee bedacht hij enkele van de beste slogans uit de geschiedenis van de reclame. Daarbij bleef ‘Delicious and Refreshing’ deel uitmaken van de advertenties.

Pijlen, seizoenen en pauzes

De eerste grote verandering die D'Arcy doorvoerde, was de toevoeging van een pijl aan alle reclame-uitingen en verpakkingen. Die werd vergezeld door de slogan ‘Whenever You See an Arrow, Think of Coca-Cola’. In 1907 werd de slogan ‘Good to the Last Drop’ aan de reclames toegevoegd. Tegen de jaren ‘20 was het reclameteam helemaal warmgelopen en kwam het met de slogan ‘Thirst Knows No Season’ (1922) en onze langstlopende slagzin ‘The Pause That Refreshes’ (1929). Die is bijna drie decennia lang gebruikt.

Reclame op radio en tv

Na de Tweede Wereldoorlog ging de ontwikkeling van reclame snel. Muziek en gezongen jingles speelden een steeds belangrijkere rol in reclamecampagnes, dankzij de opkomst van radio en televisie. Slogans werden korter om bij een catchy deuntje te passen.

In 1955 ging Coca-Cola op zoek naar een ander bureau, dat gespecialiseerd was in deze moderne radio- en televisiereclame. In 1956 werd McCann Erickson uitgekozen als ons wereldwijde reclamebureau. Toen de McGuire Sisters ‘Be Really Refreshed’ zongen, waren we weer helemaal bij de tijd.

Slogans werden korter om bij een catchy deuntje te passen.

Backer’s demo

In 1963 schreef Bill Backer, creatief directeur van McCann, de jingle ‘Things Go Better with Coke’ en liet de Limeliters een demo opnemen in een vervallen appartement op 57th Street in New York. Backer moest verschillende tapes samenvoegen en je kon nog steeds een aantal gebreken in de opname horen. Wij vonden het geweldig en gebruikten de demo zes jaar lang! Backer ontwikkelde ook de slogan ‘It’s the Real Thing’, waarvoor hij en zijn team in 1971 ‘I’d Like to Buy the World a Coke‘  schreven.


Always Coca-Cola

In 1993 besloten we – als gevolg van de snel veranderende reclamewereld – opnieuw een nieuw bureau in te schakelen. We kozen voor CAA (Creative Artists Agency) dat de nieuwe advertenties en reclamespots voor Coca-Cola zou ontwikkelen. CAA huurde de beste en slimste producenten en regisseurs uit de sector in om creatieve reclame te bedenken bij de nieuwe slogan ‘Always Coca-Cola’ (1993). Onder andere Ken Stewart (het brein achter de iconische ijsberen van Coca-Cola en Rob Reiner werkten mee en de jingle werd meteen een klassieker.

CAA huurde de beste en slimste producenten en regisseurs in om creatieve reclame te bedenken bij de nieuwe slogan ‘Always Coca-Cola’.

Animaties

Tot slot vestigen we de aandacht op animaties. Die zijn altijd een belangrijk ingrediënt van onze reclamecampagnes geweest. In de campagnes ‘Coke Side of Life’ (2006) en ‘Open Happiness’ (2009) zie je enkele van de beste animaties die we ooit gemaakt hebben, waaronder ‘Grand Theft Auto’, ‘It’s Mine’ en ‘Happiness Factory’.