Duurzaam ondernemen is tegenwoordig een hot topic dat leeft bij verschillende ondernemingen. Ook Coca-Cola zet sterk in op het gebied van duurzaam ondernemen door efficiënt, lokaal en milieuvriendelijk te produceren. Wist je bijvoorbeeld dat…

1. We meer keuze bieden met 16 productinnovaties en 8 verpakkingsinnovaties in 2016

We breiden ons productassortiment voortdurend uit. Ons portfolio voor België & Luxemburg bestaat nu uit 19 merken. Zo kan je op elk moment van de dag een drankje kiezen dat past bij je levensstijl, voorkeur of smaak, en dat in een kleine of grotere familieverpakking naar eigen keuze.

2. We steeds meer suikervrije- en caloriearme drankjes ontwikkelen

We blijven vooruitkijken en waar mogelijk beperken we het calorie- en suikergehalte van onze dranken. Dit doen we steevast zonder aan de vertrouwde smaak in te boeten. Zo streven we ernaar om voor elke suikerhoudende drank ook een suikervrije- en calorievrije of caloriearme variant in ons portfolio hebben.

Daling calorievoetafdruk

3. We kleinere, lichtere en 100% recycleerbare verpakkingen ontwikkelen

We bieden een ruime keuze aan verpakkingen en hebben daarbij steeds meer aandacht voor kleinere flesjes en blikjes. Kleinere verpakkingen helpen je om de inname van suiker of calorieën onder controle te houden. Daarnaast blijven we innoveren om lichtere verpakkingen te ontwikkelen en zorgen we ervoor dat blik, pet en glas nu al 100 % recycleerbaar zijn. Dat zorgt er namelijk voor dat we steeds minder grondstoffen nodig hebben en we energie kunnen besparen.  

Kleinere flesjes en blikjes

4. We grondstoffen hergebruiken

We proberen om het aandeel gerecycleerd materiaal in onze verpakkingen op te trekken. Daarbij moeten we wel rekening houden met een aantal economische factoren zoals bijvoorbeeld de beschikbaarheid van gerecycleerd materiaal. Daarom schakelen we ook jullie hulp in door te sensibiliseren om thuis maar ook onderweg afval goed te sorteren, zodat het massaal ter beschikking komt voor recyclage.

5. We onze CO2-uitstoot verlagen

Met onder andere onze klant Colruyt, onze leveranciers Transport Van Dievel en CHEP werkten we een transportplan uit waarmee we naar schatting jaarlijks 30% CO2-uitstoot uitsparen. De winst zit in het vermijden van lege ritten en het doorgeven van paletten tussen partners. Om onze CO2-uitstoot verder te verlagen, kijken we ook nauwgezet naar ons wagenpark. Zo kopen we milieuvriendelijke vrachtwagens aan die uitblinken in een lage CO2-uitstoot.

6. We ons energieverbruik verminderen

We maken onze productieprocessen energie-efficiënter door te investeren in onze productielijnen, infrastructuur en technologieën. Dat gaat van een aangepast blaasproces voor onze petflessen met minder luchtdruk (en dus minder energie) tot energie-efficiënte led-verlichting met sensoren, van de omschakeling van elektrische ovens naar gasovens tot een verbetering van het rendement van thermische olieketels.

7. We meer inzetten op groene energie

We willen nog meer inzetten op duurzaam energiebeheer door onze eigen groene energieproductie op te voeren en zo onze ecologische voetafdruk te verkleinen. Dat doen we onder andere met de nieuwe hydraulische turbine die begin december 2016 in gebruik werd genomen in Chaudfontaine. Daarnaast beschikken we ook over een geothermische installatie en zonnepanelen die ons toelaten groene stroom te genereren. Met deze drie inititatieven kan onze mineraalwaterbottelarij in Chaudfontaine op eigen kracht in ongeveer 12% van onze elektriciteitsbehoefte voorzien.

Waterturbine in Chaudfontaine

8. We ons waterverbruik verminderen

Het zuiniger omspringen met water is het gevolg van technologische innovaties, efficiëntere productieprocessen, een grondige monitoring én het dagelijkse engagement van de medewerkers. Dankzij deze inspanningen was er in 2016 bijvoorbeeld nog maar 1,45 liter nodig voor het bottelen van 1 liter Chaudfontaine, terwijl dat in 2015 4,53 liter was. Tegen 2020 streven we naar 1,2 liter water voor 1 liter product. In 2013 werden we daarvoor als eerste in de sector beloond met een gouden ‘European Water Stewardship-certificaat'.

Waterratio

9. We jongeren inspireren en ondersteunen bij het ontwikkelen van hun talenten

Met het Coca-Cola Visitors Center in Antwerpen willen we jongeren inspireren in hun keuzes voor de toekomst. Jongeren begrijpen zo beter wat alle activiteiten binnen een bedrijf als Coca‑Cola inhouden en kunnen daardoor beter geïnformeerde keuzes maken. Een ander mooi initiatief dat we al meer dan 25 jaar ondersteunen is Special Olympics Belgium. Dankzij Special Olympics kunnen mensen met een verstandelijke beperking met plezier sporten, fit blijven en vrienden maken. Ook onze medewerkers dragen graag hun steentje bij als vrijwilliger tijdens de Nationale Spelen.

10. We onze producten op een verantwoorde manier aanbieden

Onderwijs speelt een belangrijke rol in het leven van jongeren. Wij begrijpen dat de schoolomgeving een heel specifieke omgeving is waarin de opvoedende taak vooropstaat. Al sinds 2002 leggen we onszelf een strikte en duidelijke gedragscode op in basis- en secundaire scholen. Deze code is nog steeds van kracht in Wallonië, maar kende in 2016 in Vlaanderen een belangrijke verandering. Daarnaast was Coca-Cola ook één van de initiatiefnemers van The Belgian Pledge in 2012.