Tegen 2020 willen we de hoeveelheid aan grondstoffen in al onze verpakkingen met 25% verminderen t.o.v. 2007

We blijven continu innoveren om lichtere verpakkingen te ontwikkelen. Daardoor hebben we steeds minder grondstoffen nodig en kunnen we energie besparen. Dat leidt tot een lagere CO2-uitstoot en dat zowel in de productie als bij het transport van onze verpakkingen. Hiervoor werken we nauw samen met onze leveranciers.

Allereerst is het onze doelstelling om onze petflessen van 50 cl en 25 cl nog lichter te maken. Onze petflessen slankten af van 21,7 gram in 2012 naar 19,9 gram nu. Tegen 2020 verlagen we het gewicht naar 18 gram. Ook voor andere verpakkingen, zoals doppen, labels en folies, lanceren we initiatieven. Daarbij focussen we altijd op zowel kwaliteit als duurzaamheid.

Een cross-functionele werkgroep rond het lichter maken van verpakkingen, helpt ons bij het uitwerken van goede praktijkvoorbeelden en bij de snelle implementatie van nieuwe projecten. We meten onze vooruitgang door het gemiddelde gewicht bij te houden van verpakkingen voor 1 liter product.

In 2016 tekenden we 277 g/l op, vergeleken met 393 g/l in 2007. Dit is goed voor een daling met 30%.

Gram per liter product

Gram petfles

Lichtere  330 ml Minute Maid en 500 ml Aquarius petfles

Lichtere verpakkingen
         

Ook de folies maken we lichter

Verpakkingen lichter maken betekent ook werk maken van lichtere folies, die bijvoorbeeld rond multipacks zitten. Sinds oktober 2016 zit een lichtere folie rond de multiverpakkingen (tweemaal 15 blikjes) van de Coca-Cola 33 cl voor Colruyt en Makro. Begin dit jaar volgden Coca-Cola light, Coca-Cola zero sugar en Fanta en later vervoegt ook Sprite nog het rijtje. Elk pack verbruikt 7,14 gram minder film, wat neerkomt op een totale jaarlijkse besparing van 34 ton plastic.

Multipacks Colruyt en Makro