Jongeren en educatie

Coca-Cola Vlerick Digital Bootcamp: innoveren met studenten en klanten

We werken graag samen met ‘digital natives’ om digitale oplossingen te ontwikkelen. In 2014 organiseerden we, samen met onze partner Vlerick Business School, de eerste ‘digital bootcamp’. In 2016 vond de derde editie plaats. Gedurende drie weken werden een 40-tal Vlerick-studenten ondergedompeld in de wereld van Coca-Cola en aangemoedigd om creatieve oplossingen te bedenken voor actuele uitdagingen. De focus lag op co-creatie met studenten, maar we werkten ook samen met partners die sterk inzetten op digitale innovatie.

Coca-Cola Vlerick Bootcamp

Gedurende de drie weken kregen de studenten verschillende cases voorgeschoteld. Het winnende team kreeg een mooie beloning, namelijk festivaltickets. Hun belangrijkste opdracht? Nieuwe digitale oplossingen bedenken die de verkoop van de Perfect Serve in de horeca, en van 25cl petflesjes op festivals, stimuleren. De eerste dagen van de Bootcamp kregen de studenten een blik achter de schermen van ons bedrijf. Ze bezochten onder andere het innovatiecentrum (KO Lab) en het R&D centrum, en leerden bij over digitale marketing via ons agentschap NovemberFive.

Nieuw tijdens deze editie was dat ook een aantal key klanten van Coca-Cola European Partners nauw betrokken waren bij de Bootcamp. Zo bezochten de studenten het logistiek center voor e-commerce van Collect&Go (Colruyt Group), kregen ze een blik achter de schermen op de hoofdzetel van Sodexo en volgden ze een rondleiding op de luchthaven en in de kantoren van Brussels Airlines. Ook in de horecazaak en concertzalen van de Vooruit in Gent kwamen de jongeren over de vloer. Bij elk van deze bedrijven kregen ze een specifieke uitdaging mee - gerelateerd aan de verkoop van onze dranken - en werkten ze digitale oplossingen uit.


Het Coca-Cola Visitors Center biedt jongeren een blik achter de schermen

Met het Coca‑Cola Visitors Center in Antwerpen willen we jongeren inspireren in hun keuzes voor de toekomst. Jongeren begrijpen zo beter wat alle activiteiten binnen een bedrijf als Coca‑Cola inhouden en kunnen daardoor beter geïnformeerde keuzes maken. Elk jaar komen ruim 18.000 jongeren een kijkje nemen in de hoogtechnologische productie- en distributievestiging in Wilrijk.

Jongeren in het Visitors Center

Het Coca‑Cola Visitors Center bestaat al sinds 2000, maar werd in 2014 omgebouwd tot een digitaal en interactief bezoekerscentrum. In een highschool-setting doorlopen jongeren vijf interactieve modules: ze ontdekken de ingrediënten van de verschillende dranken, verkennen alle aspecten van productinnovatie, krijgen inzicht in de jobmogelijkheden bij Coca‑Cola, leren meer over recyclage en krijgen een beter beeld van de technologie van vandaag. Zo willen we een positieve bijdrage leveren aan de gemeenschap waarin we actief zijn. Niet-scholieren betalen 5 euro voor een bezoek. In 2016 schonken we 7.500 euro van de opbrengst aan de vzw Baanbrekers, een organisatie die in de levensloopbaan van jongeren investeert en hun talenten een kans geeft.

Het Coca-Cola Visitors Center

Source O Rama: waarom het water van Chaudfontaine zo bijzonder is

In onze productie- en distributievestiging in Chaudfontaine bottelen we het natuurlijke mineraalwater van Chaudfontaine. In Source O Rama reizen bezoekers virtueel mee van wolk tot bron en ontdekken ze de bijzondere eigenschappen van water met een unieke kwaliteit. Jaarlijks leiden we 3.600 bezoekers rond die van dichtbij het productieproces van Chaudfontaine volgen.

Het Visitors Center in Chaudfontaine

Jongeren in beweging

Coca-Cola steunt Sport Vlaanderen, Special Olympics en de Koninklijke Belgische Voetbalbond. Naast voetbal ondersteunen we ook actief atletiek, basketbal, wielrennen en andere kleinschalige sportactiviteiten. Hierbij een greep uit de vele acties en samenwerkingen om jongeren hun talenten te laten ontwikkelen, fun te beleven tijdens het sporten en (meer) te doen bewegen:

Olympic Moves

In totaal hebben 15.000 jongeren tussen 12 en 14 jaar deelgenomen aan de 2de editie van Olympic Moves tijdens het schooljaar 2016/2017.

Tijdens verschillende sportmomenten tijdens het schooljaar zoals sportinitiaties op school, regionale kwalificatiewedstrijden en een nationale finale in het Koning Boudewijnstadion, worden jongeren samengebracht om te sporten en maken ze op een leuke manier kennis met verschillende sporten en de olympische waarden.

Niet alleen de sterkste ploegen halen de finale. Ook de meest sportieve teams – via de fairplay award in de regionale kwalificatiewedstrijden – dingen mee naar een onvergetelijke sportdag tijdens de finale in het Koning Boudewijnstadion.

Olympic Moves richt zich vandaag louter tot de eerste graad secundair onderwijs. Op termijn willen we, samen met Team Belgium (BOIC), de BVLO en enkele sportfederaties, het jongerenprogramma uitbreiden naar alle leerjaren uit het middelbaar onderwijs.

Olympic Moves: voetbal, softbal en atletiek

Initiaties op school      

Kwalificatiewedstrijden

Finale                 

Hier kan je er meer over lezen.

Jongeren doen sporten en bewegen

Foot Xperience balplezier voor jongeren

Sinds de oprichting in 2001 hebben we met Foot Xperience naar schatting jaarlijks 5.000 jeugdvoetballers bereikt met speelse animaties om hun balbehendigheid en speltechniek bij te schaven.

Jeugdvoetballers

Trouwe partner van de Koninklijke Belgische Voetbalbond

Al meer dan 30 jaar werken Coca-Cola en de Koninklijke Belgische Voetbalbond samen. De hechte band gaat terug tot voor het WK in Mexico 86. Met de Rode Duivels als speerpunt voor jong en oud wil Coca-Cola mensen meer doen bewegen. Recent werd het partnerschap opnieuw verlengd, tot juni 2018. Maar liefst 50% van het bedrag gaat contractueel naar jeugdwerking (trainers, accommodatie, opleidingen).

De Koninklijke Belgische Voetbalbond

Al 28 jaar een steun voor Special Olympics

Special Olympics Belgium zet zich in om mensen met een verstandelijke beperking met plezier te laten sporten, fit te blijven en vrienden te maken. Een mooi initiatief dat we al meer dan 25 jaar ondersteunen. Naast financiële steun en bevoorrading van drank voor sportevenementen helpen onze vrijwilligers ook elk jaar bij de Nationale Spelen van Special Olympics. In 2016 waren er 15 Coca‑Cola-vrijwilligers op post in La Louvière. Daarnaast konden de 3.224 atleten, mede dankzij Coca‑Cola, deelnemen aan een medische screening tijdens het Healthy Athletes Program’.

Om de twee jaar zijn er ook wereldspelen, afwisselend in de zomer en de winter. Begin 2017 vonden in Oostenrijk de Special Olympics Wereld Winterspelen plaats, met onder andere deelnemer Quinten Bruyninckx.

Vrijwilliger Lars Van Steen op Special Olympics