Line-up aanbod producten

“Coca-Cola”, “Coca-Cola life”, “Coca-Cola zero”, “Coca-Cola light”en het design van de “Coca-Cola Contour”-fles, “Fanta”, “Sprite”, “Minute Maid”, “FÏNLEY”, “Aquarius”, “Nordic Mist”,  “Hawai”, “Poms” “Chaqwa” zijn gedeponeerde merken van The Coca-Cola Company.

© 2017 Honest Tea, Inc. Alle rechten voorbehouden. HONEST is een gedeponeerd merk van Honest Tea, Inc.”Chaudfontaine” is een gedeponeerd merk van MMJ. “Appletiser®” is een gedopneerd merk van European Refreshments.

1. “Rosport” en “Rosport Viva” zijn gedeponeerde merken van Sources Rosport S.A. “Rosport Pom’s” is een merk onder licentie van Sources Rosport S.A. Coca-Cola European Partners verkoopt en verdeelt deze merken in Luxemburg.

2. In België en Luxemburg verdeelt en verkoopt Coca-Cola European Partners “Monster®” en “Nalu®” in opdracht van Monster Beverage Company, de eigenaar van deze merken.

3. "NESTEA" en “a taste of freedom” zijn gedeponeerde merken van de Société des Produits Nestlé S.A. onder licentie gebruikt door Beverage Partners Worldwide S.A, tot eind 2017. ©2017 Beverage Partners Worldwide S.A. Alle rechten voorbehouden.

4. In België en Luxemburg verzorgt Coca-Cola European Partners de marketing, distributie en verkoop van “Capri-Sun”. “Capri-Sun” is een gedeponeerd merk van Capri-Sun AG, Zug, Switzerland.

Met 16 productinnovaties en 8 verpakkingsinnovaties voor België en Luxemburg in 2016 zitten we bij Coca-Cola niet stil.* We breiden ons productassortiment voortdurend uit. Ons portfolio voor België en Luxemburg bestaat nu uit 19 merken. Zo kunnen consumenten, op elk moment van de dag, een drankje kiezen dat past bij hun smaak, voorkeur of levensstijl, in een kleine of grotere familieverpakking naar keuze.

*Innovaties op producten van The Coca-Cola Company Group

Meer keuze uit kleinere verpakkingen

Drankenportfolio: meer keuze

Coca-Cola biedt een ruime keuze aan verpakkingen en heeft daarbij steeds meer aandacht voor kleinere flesjes en blikjes. Deze geven we ook de nodige aandacht met campagnes waarin bijvoorbeeld een mini-blikje van 15 cl de hoofdrol speelt.

In België en Luxemburg wordt 55% van de Coca-Cola producten verkocht in verpakkingen kleiner of gelijk aan 500 ml. In 2016 lanceerden we voor het eerst een aluminium hersluitbaar flesje voor Coca-Cola & Coca-Cola zero sugar van 25 cl. Daarnaast wint het 15 cl blikje aan populariteit met een gemiddelde verkoopgroei per jaar van 5% tijdens de laatste drie jaren.

Versnelde groei van de caloriearme en calorievrije dranken

Uit recent onderzoek*, waarover meer details te lezen zijn in dit artikel, blijkt dat in het Belgische voedingspatroon 2,8% van alle calorieën die we innemen afkomstig is van gesuikerde dranken. We blijven vooruitkijken en waar mogelijk beperken we het calorie- en suikergehalte van onze dranken. Dit doen we steevast zonder aan hun vertrouwde smaak te raken.

Zo willen we voor elke suikerhoudende drank een suikervrije- en calorievrije of caloriearme variant in ons drankenportfolio hebben. Daarvoor ontwikkelen we dranken op basis van laagcalorische zoetstoffen, zoals uit stevia. Tegelijk bieden we een waaier aan kleinere verpakkingen aan en die meer gebruiksgemak biedt en helpt om de inname van suiker of calorieën onder controle te houden.

* Bron: voedselconsumptie België 2014-2015, gewijzigd om de gesuikerde dranken te plaatsen op basis van 150ml/dag en 10% suikers = 60kcal ofwel 2,8% van de Total Energy Intake.

Bewustwordingscampagne

In 2016 werkten we de bewustwordingscampagne “Meer keuze, minder suiker” uit, die verscheen in verschillende week- en dagbladen.

Meer keuze minder suiker

Overeenkomst Evenwichtige Voeding

De groei van onze caloriearme en calorievrije dranken past ook perfect in een belangrijk akkoord over de vermindering van de calorie-inname.

Op 13 juni 2016 ondertekende minister van Volksgezondheid Maggie De Block een Convenant Evenwichtige Voeding met FEVIA, de federatie van de Belgische voedingssector, en COMEOS, de federatie voor handel en diensten.

De Belgische voedingsindustrie mikt op een daling van de calorie-inname met 5% (tegenover 1 januari 2012) tegen het einde van 2016. De retailsector volgt deze ambitie tegen eind 2017. Deze vermindering komt er dankzij een verlaging van het suiker- en/of vetgehalte via het aanpassen van de productsamenstelling of door kleinere portiegroottes aan te bieden.

Daarbovenop willen de voedingsindurstrie en de retail de nutritionele samenstelling van voeding optimaliseren waar mogelijk. Elke productcategorie heeft specifieke, concrete doelstellingen, geïllustreerd in deze infografiek. De frisdrankenindustrie gaat meteen voor een suikerreductie van 10% tegen 2020 (tegenover 2012). Hiervoor innoveren we voortdurend, door bijvoorbeeld met zoetstoffen van natuurlijke oorsprong te werken.

Dit kadert reeds in de sterke gezondheidsstrategie die we sinds jaren voeren. Daarnaast vermelden we het aantal calorieën van onze dranken duidelijk zichtbaar op de voorzijde van al onze verpakkingen. We richten onze marketingcampagnes niet op kinderen jonger dan 12 jaar en we hebben een zelfregulerende code in scholen.

Convenant evenwichtige voeding

Stevige daling van onze calorievoetafdruk

Daling calorievoetafdruk

In 2016 was bijna de helft – 48% - van het totale verkoopvolume* van onze merken in België en Luxemburg afkomstig van dranken zonder suiker en zonder calorieën. Ten opzichte van 2015, toen het aandeel nog 45% bedroeg, tekenden deze dranken (light- en zero-varianten van frisdranken en natuurlijk mineraalwater) voor een stijging met 6,6% van het verkochte volume.

*Dit houdt enkel rekening met de producten van The Coca-Cola Company Group

Tussen 2012 en 2016 daalde onze calorievoetafdruk – het aantal calorieën gedeeld door het verkoopvolume in liter – met 11 % in België en Luxemburg. Anders gezegd: onze ambitie voor 2020 hebben we reeds in 2016 waargemaakt.  Dit betekent echter niet dat we onze inspanningen verminderen, wel integendeel. We blijven ons inzetten om lekkere drankjes met weinig of geen calorieën op de markt te brengen en om een waaier aan kleinere verpakkingen aan te bieden. 

Vandaag is bijna één op de twee Coca-Cola’s suikervrij. Het succes van Coca-Cola zero sugar is daar niet vreemd aan. Coca-Cola zero sugar is intussen al goed voor 33% van alle Coca-Cola-varianten. Suikervrije (fris)dranken zitten in de lift en het hoeft dan ook niet te verwonderen dat we meer innovaties aankondigen in dat specifieke segment. Coca-Cola wil immers inspelen op belangrijke evoluties in de maatschappij en op de behoeften van nieuwe generaties consumenten – zoals we dat trouwens al 130 jaar doen.

In dit kader blijven we investeren in ons innovatiecentrum in Anderlecht. We trokken 1,9 miljoen euro uit voor een volledig nieuwe productielijn in de pilootfabriek van het innovatiecentrum. De nieuwe lijn is bestemd voor de kleinschalige productie van nieuwe dranken, die ook al in Anderlecht worden ontwikkeld en dit voor meer dan 100 landen in Europa, het Midden Oosten en Afrika.

Investering in pilot plant

Nieuw in ons aanbod

Productinnovaties in 2016

2016 kenmerkte zich door aanhoudende innovatie in de zero-categorie, maar we lanceerden ook een licht gearomatiseerd bruisend water en we blijven investeren in caloriearme dranken en in mocktails.

Coca-Cola zero sugar. De nieuwe Coca-Cola zero sugar verving in september Coca-Cola zero in ons land. Tien jaar na de lancering was Coca-Cola zero een vaste waarde in het assortiment, maar 1 op de 2 consumenten wist niet dat de zero-variant totaal geen suiker bevat*.

* Coca-Cola onderzoek bij meer dan 3500 Belgische consumenten tussen mei 2015 en april 2016.

Chaudfontaine Fusion. Fusion is de nieuwste telg in de Chaudfontaine familie, die voor het eerst een gearomatiseerd lichtbruisend water op de markt bracht: citroen & pompelmoes-cranberry smaak.

FÏNLEY mocktails – Royal & Spritz. In opvolging van de succesvolle Mojito lanceerde FÏNLEY in november 2016 Spritz (met bloedsinaasappel) en Royal (met witte druif en pompelmoes). Voor FÏNLEY was 2016 ook een jaar van bekroningen. Op Europees niveau mag het zich één van beste innovaties van het jaar noemen, in België kreeg het merk een plaatsje tussen de beste nieuwe merken.

Mocktail Fïnley Spritz

Mocktail Fïnley Royal

Appletiser Apple & Pomegranate. Sinds 2016 wordt Appletiser door Coca-Cola in België en Luxemburg verkocht. Coca-Cola investeert in het 50-jarige merk met de lancering van nieuwe verpakkingen én een compleet nieuwe smaak: Apple & Pomegranate.

Appletiser appel-granaatappel

Productinnovaties in 2017

Ook in 2017 gaan we door op ons innovatieve elan, met onder andere zeven suikervrije varianten voor de Belgische markt. En meer.

Chaudfontaine Fusion. Een uitbreiding van het gamma met twee nieuwe smaken, Chaudfontaine Fusion limoen-munt en Chaudfontaine Fusion framboos-limoen.

Chaudfontaine Fusion Limoen & Munt

Chaudfontaine Framboos & Limoen

Fanta zero Pomelo. Een fruitige frisdrank zonder suiker met de natuurlijke bitterzoete smaak van de pomelo en de nodige portie Fanta fun.

Fanta zero Pink Pomelo

Sprite zero Cranberry & Sprite zero Mint. Een uitbreiding van het Sprite zero gamma met twee nieuwe smaken. Sprite zero Mint vervangt Sprite Mint Touch die in 2016 gelanceerd werd.

Sprite Zero Cranberry

Sprite Zero Mint

Zero Sugar Lemon & Cherry. Een verdere uitbreiding van het zero sugar gamma met zero sugar cherry en zero sugar lemon

Coca-Cola zero sugar Lemon

Coca-Cola zero sugar Cherry

Honest. Midden juni 2017 lanceerden we  Honest, een biologisch en caloriearme dorstlesser op basis van kruidenthee in de varianten Citroen & Honing, Sinaasappel & Mango en Granaatappel & Bosbessen.

HONEST honing & citroen

HONEST sinaasappel & mango

HONEST granaatappel & bosbessen

CHAQWA. Ons koffiemerk zet de stap naar de Luxemburgse markt.

Koffie Chaqwa

Samenwerking met Edrington, Illva Saronno, Buss Spirits, Berry Bros en Rudd 

Coca-Cola European Partners staat sinds 1 april 2016 in voor de distributie, verkoop en marketing van premium gedistilleerde dranken van Edrington in de Belgisch-Luxemburgse markt. Hetzelfde doen we sinds 1 januari 2017 voor de merken Illva Saronno en Buss Spirits en sinds 1 april 2017 voor de merken Berry Bros en Rudd.*

Onze business strategie bestaat erin om duurzame groei te genereren met onze klanten. Dat gebeurt onder andere door een brede keuze aan producten aan te bieden, wat ons toelaat om te antwoorden op de continu evoluerende vraag van consumenten. We doen dit steevast met kwaliteitsvolle producten, met oog voor een verantwoorde reclamevoering en met de juiste business partners.

*Deze samenwerking staat volledig los van de activiteiten van Coca-Cola Services