Coca-Cola lanceert nieuw Actieplan voor Duurzaamheid: ‘Dit is Vooruit’

The Coca-Cola Company in West-Europa en Coca-Cola European Partners hebben hun nieuwe Actieplan voor Duurzaamheid voorgesteld. ‘Dit is Vooruit’ is een Actieplan met engagementen om tegen 2025:

  • 50% van de verkoop uit dranken met weinig of geen calorieën te realiseren;

  • 100% van de verpakkingen in te zamelen;

  • minstens 50% gerecycleerd plastic in petflessen te gebruiken; en

  • minstens 40% van de managementfuncties door vrouwen te laten invullen

‘Dit is vooruit’ bevat engagementen op vlak van onze dranken, onze verpakkingen en onze positieve invloed op de lokale samenleving. Het plan kreeg vorm dankzij een diepgaand onderzoek bij meer dan honderd belangrijke stakeholders, regeringen, ngo’s, consumenten en medewerkers.

In totaal gebruikten we inzichten van 12.000 consumenten in zes landen en van bijna 1.000 West-Europese werknemers. “We hebben goed geluisterd naar wat al deze belanghebbenden van ons verwachten en dit gemeenschappelijk actieplan is ons engagement om de veranderingen te brengen die zij willen zien.” zegt Damian Gammell, CEO van Coca-Cola European Partners plc - de Coca-Cola bottelaar die 13 grondgebieden in West-Europa covert.

"We kunnen een positief verschil maken en dit plan definieert onze attitude om beter te doen. We zetten nieuwe standaarden uit en we berusten niet in de manier waarop het altijd werd gedaan.”, zegt Tim Brett, President van The Coca-Cola Company in West-Europa."

Actie op Dranken

  • Meer keuze
  • Meer informatie
  • Minder suiker

Het nieuwe plan bevat een uitgebreide lijst van 21 engagementen maar focust op drie prioriteiten. Ons portfolio aandranken is de eerste prioriteit met als centrale gedachte dat de consument meer keuze moet krijgen. Tegen 2025 willen The Coca-Cola Company in West-Europa en Coca-Cola European Partners de helft van hun verkoop realiseren uit dranken met weinig of geen calorieën. Een andere ambitie is een verdere suikerreductie in het frisdrankenaanbod. Concreet gaat het om een vermindering van 10% tegen 2020 die bovenop de daling van 5% in de voorbije vijf jaar komt.

Lees meer

Actie op Verpakking

  • Onze verpakking
  • Onze grondstof

Prioriteit nummer twee waarin we actie ondernemen, is dat van de verpakkingen. Onze verpakkingen mogen niet eindigen als afval of in de oceaan. Daarom streven we naar een totale inzameling van onze verpakkingen. Daarbovenop zullen we ervoor zorgen dat het gebruik van gerecycleerd plastic in petflessen verhoogd wordt tot minstens 50% (tegenover 25% in 2016). Aansluitend volgt het engagement dat alle verpakkingen tegen 2025, 100% recycleerbaar of herbruikbaar zullen zijn.

Lees meer

Actie op de Samenleving

  • Positieve invloed
  • Voor iedereen

De derde prioriteit krijgt vorm via een groeiend aantal partnerships met lokale gemeenschappen. Het aantal partnerships zal stijgen, net als de hoeveelheid vrijwilligerswerk van onze eigen medewerkers. Jongeren en vrouwen krijgen een extra duwtje in de rug. Voor vrouwen leidt dat tot het engagement om tegen 2025 minstens 40% van de managementfuncties aan vrouwen toe te vertrouwen.

Lees meer

Ondersteunende acties

Naast deze 3 prioriteiten voorzien The Coca-Cola Company in West-Europa en Coca-Cola European Partners in een reeks van ondersteunende acties die focussen op het klimaat, het water en de waardeketen.

Actie op Water

  • Beschermen
  • Verminderen
  • Teruggeven

Actie op Klimaat

  • Uitstoot halveren
  • Hernieuwbare elektriciteit

Actie in de Waardeketen

  • Duurzame aankoop
  • Verantwoorde aankoop

Voorbeelden zijn een vermindering van de uitstoot van broeikasgassen door onze bedrijfsactiviteiten (productie, distributie en koeltoestellen) met 50% of de belofte om we 100% van het water dat we gebruiken in regio’s met waterschaarste teruggeven aan de natuur.

Eveneens opmerkelijk is het plan om tegen 2020 al de landbouwingrediënten en grondstoffen uit duurzame bronnen te halen.

In de lente van 2018 rapporteren we voor de eerste keer over de vooruitgang die we met dit ambitieuze plan gemaakt hebben.