Coca-Cola en Special Olympics slaan handen in elkaar

 ‘speciale’ editie Mission Olympic
 Voor de vierde keer vindt in het Koning Boudewijnstadion ‘Mission Olympic’ plaats: drie dagen waarop duizenden schoolgaande jongeren kennismaken met tal van Olympische sporten en de smaak te pakken krijgen van een actieve levensstijl. Dit jaar is een speciale editie weliswaar, want initiatiefnemer Coca-Cola betrekt voor het eerst jongeren en atleten met een verstandelijke handicap bij het evenement.

In 2010, als officiële sponsor van de Olympische Spelen in Londen, organiseerde Coca-Cola de eerste Mission Olympic in het Koning Boudewijnstadion. Sindsdien nemen elk jaar duizenden 12- en 13-jarige jongeren uit het aso, bso, tso en buso aan het evenement deel, onder impuls van meter Kim Gevaert en peter Jean-Michel Saive.

“Coca-Cola is al sinds 1928 trotse sponsor van de Olympische Spelen”, verduidelijkt Eva Lefevre, Associate Director External Communications bij Coca-Cola Enterprises Belgium. “Vandaag is dat sportieve engagement nog enorm verbreed, zeker naar jongeren. Mission Olympic is een van de vele initiatieven die wij nemen om een gezonde en actieve levensstijl te promoten. We willen jongeren laten ervaren dat er voor iedereen een sport bestaat die hij of zij leuk vindt. Als je als jongere plezier beleeft aan sport, is de kans groot dat je ook op latere leeftijd blijft bewegen.”

Zodoende zullen op 12, 13 en 15 mei 2014 opnieuw zo’n tienduizend jongeren vrij kunnen deelnemen aan 30 verschillende Olympische sportinitiaties en allerlei animaties. Eén van de spannendste hoogtepunten is steevast de klassencompetitie 4×100 m. Kortom, Mission Olympic is een mini-Olympische Spelen met alles erop en eraan: openingsceremonie, nadruk op team spirit en fairplay, prijsuitreiking en slotceremonie met muziekoptreden.

‘Unified’ tafeltennis

Coca-Cola is ook al 25 jaar actieve partner van Special Olympics in België. Dit jaar vinden de Europese Zomerspelen van de Special Olympics in Antwerpen plaats (9-20 september). De ideale gelegenheid dus om ook jongeren met een verstandelijke beperking mee te betrekken in een groots sportevenement als Mission Olympic. Volgens Jeroen Langerock, Director Communications & Public Affairs van The Coca-Cola Company Belux, is het opzet van deze editie dan ook dubbel: jongeren warm maken voor sport, en tegelijk de vooroordelen over hun leeftijdsgenoten met een verstandelijke handicap wegnemen door samen te sporten.

Jeroen Langerock: “We werken nauw samen met het Unified Sports programma van de Special Olympics. De atleten–ambassadeurs van de Special Olympics 2014 steken samen met Kim Gevaert de vlam aan op de openingsceremonie, spelen ‘gemengde’ partijtjes tafeltennis en uiteraard met peter Jean-Michel Saive. De andere leerlingen kunnen zo zien wat zij in hun mars hebben en met hen op de foto, de ervaring delen op facebook, enzovoort”.

Meer informatie over Mission Olympic vind je hier.

Peter en meter Kim Gevaert (atletiek) en Jean-Michel Saive (tafeltennis) zijn dit jaar meter en peter van de actie.

Over Special Olympics

De VZW Special Olympics Belgium is actief sinds 1979 en organiseert het hele jaar door sportevenementen voor personen met een verstandelijke handicap vanaf 8 jaar. De Special Olympics Nationale Spelen zijn dé sportieve afspraak van het jaar voor meer dan 3.300 uitzonderlijke atleten. Special Olympics Belgium is naast de organisatie van tornooien en meetings in België ook regelmatig actief in het buitenland. In september 2014 ontvangt België 57 delegaties uit Europa en Eurazië om deel te nemen aan de Special Olympics Europese Zomerspelen 2014. Lees er alles over op www.so2014.com