Jongeren kijken hoopvol uit naar 2014 én naar een traditionele en ambitieuze toekomst.

 Zijn er redenen om te geloven in een betere wereld? En of! Zo blijkt uit een enquête bij 400 jongeren tussen 18 en 24 jaar. Deze jonge generatie, die onze toekomst vertegenwoordigt, kijkt ambitieus vooruit. Het vertrouwen in de globale wereld mag dan wat zoek zijn, de persoonlijke toekomst ziet er beloftevol uit.Weinig materialistisch en heel traditioneel ook, met huisje-tuintje-boompje als levensdoel en mama als grootste inspiratiebron.Coca-Cola, die de enquête liet uitvoeren, vertaalde deze positieve kijk naar de inspirerende campagne ‘Reasons to Believe in a Better World’.

Inspiratie: van Superman naar Supermama

Fictieve helden op een voetstuk plaatsen? Niet de nuchtere jongeren van vandaag. Zij zoeken hun helden in eigen kring, dicht bij huis. Zo tipt de helft van de jongeren moeder en vrienden als inspiratiebron, op de voet gevolgd door vader (41%) en grootouders (35%). Weinig populair als inspiratiebron vandaag zijn politici (10%) en religieuze personen (5%).

Trendwatcher Tom Palmaerts, partner van Trendwolves & Trendwatcher of the Year: “In de jaren negentig van de vorige eeuw zagen we bij jongeren een soort cultus van celebrities.

De glossy magazines inspireerden en lieten jonge mensen dromen. Vandaag zien we een trend van ‘Hollywood to family’. Ouders zijn niet meer uncool. De superhelden van vroeger zijn vervangen door mensen van vlees en bloed met wie jongeren zich echt verbonden voelen.”

Geluk vandaag: family first!

Jongeren mogen dan ‘hypergeconnecteerd’ zijn vandaag, ze zijn het gelukkigst als ze tijd doorbrengen met familie, partner en vrienden. Een plezierige job (30%) en hobby (27%) volgen pas later. Voldoende geld hebben om zaken te kopen, lijkt slechts één op de zeven jongeren gelukkig te maken. Ook opvallend: winkelen maakt niet gelukkig.

Dat ‘oude waarden’ terugkomen, merk je ook aan de traditionele toekomstwens van jongeren: ruim 70% kijkt ernaar uit om zich te settelen, te trouwen en kinderen te krijgen. Ook vinden bijna acht op de tien deelnemers het geluk in ‘de kleine dagelijkse dingen’.

Geluk morgen: ambitieuze toekomst

Jongeren weinig ambities? Toch niet. Ruim 80% wil veel bereiken in het leven, zowel op persoonlijk als professioneel vlak. Jongeren genieten ook: acht op de tien vinden dat je van elke dag het beste moet maken.

In milieu, politiek, economie en de wereld op zich stellen jongeren niet al te veel vertrouwen – de economische doemberichten hebben zeker een weerslag gehad op hun toekomstvisie. Dat geldt vooral voor de aankoop van een huis en het vinden van een job. Jonge vrouwen schatten de toekomst nog donkerder in dan jonge mannen. Veel optimistischer kijken ze echter naar hun persoonlijke toekomst. Die ziet er vrij traditioneel uit, met voor drie vierde een gelukkig gezinsleven in de top 3.

Tom Palmaerts: “De slogan die de tijdsgeest bij jongeren vandaag goed vat, is ‘everything is fucked, everything is ok’. De wereld mag dan soms een zee van ellende lijken, jongeren proberen er het beste van te maken voor zichzelf en hun onmiddellijke omgeving.”

Klassieke & sociale media: negatief vs. positief

Jongeren evalueren klassieke media vrij negatief – te weinig aandacht voor positieve verhalen van jongeren, te stereotiep ook – terwijl ze opvallend positief staan tegenover sociale media.

Negatieve gevoelens van ergernis, boosheid of jaloezie komen zelden voor. Meer dan de helft voelt zich vaak of altijd geamuseerd (66%) en blij voor zijn/haar vrienden (62%).

Campagne ‘Reasons to Believe in a Better World’

Uit de enquête komt een mooie conclusie naar voor: jongeren hebben een heel realistisch wereldbeeld en schatten de toekomst niet gemakkelijk in, maar zijn tegelijk hoopvol en overtuigd van een gelukkige persoonlijke toekomst. Die draait voornamelijk om gezellig samenzijn; aan materiële zaken hechten jongeren opmerkelijk weinig belang. En aangezien jongeren de toekomst zijn, zijn er dus heel wat redenen om te geloven in een betere wereld.

Deze positieve kijk vertaalde Coca-Cola naar de inspirerende campagne ‘Reasons to Believe in a Better World’ die loopt van 26 december 2013 tot 31 maart 2014. De tv-spot wordt ondersteund door een gerichte outdoor-, shopper- en digitale campagne.

Gaëtan Van de Populiere, Marketing Director Belgium&Luxembourg: “‘Reasons to Believe in a Better World’ is een inspirerende en hartverwarmende campagne met optimistische en verbindende boodschappen. Geluk en geloof in een betere wereld zit al 127 jaar in ons merk-DNA. We willen iedereen doen beseffen dat naast al het menselijk leed en alle narigheid in de wereld ook heel veel moois gebeurt.”

Bekijk het filmpje ‘Reasons to Believe in a Better World’
Voor meer informatie over de campagne: www.coca-cola.be/reasonstobelieve .