Met een drie meter hoge ijssculptuur in het station van Brussel-Zuid trekken Coca-Cola en WWF hun nieuwe Europese campagne voor de bescherming van ijsberen op gang, onder de naam ‘Arctic Home’. Die heeft als doel steun en bescherming te vragen voor de ijsbeer in zijn steeds sneller wegsmeltende natuurlijke habitat. Boegbeeld en peter van de […]

Met een drie meter hoge ijssculptuur in het station van Brussel-Zuid trekken Coca-Cola en WWF hun nieuwe Europese campagne voor de bescherming van ijsberen op gang, onder de naam ‘Arctic Home’. Die heeft als doel steun en bescherming te vragen voor de ijsbeer in zijn steeds sneller wegsmeltende natuurlijke habitat. Boegbeeld en peter van de actie is de Belgische poolreiziger Dixie Dansercoer; de unieke sculptuur kan je van 18 tot en met 20 januari gaan bewonderen. Wie meer informatie wil of de actie wil steunen, kan terecht op www.arctichome.be

Het noordpoolgebied krijgt het extra zwaar te verduren door de klimaatverandering: de temperatuur stijgt er twee keer zo snel als in de rest van de wereld. Als gevolg hiervan krimpt het zomerzee-ijs elk decennium met ongeveer 11 procent, veel sneller dan de meest pessimistische voorspellingen. Eerste slachtoffer van die desastreuze ontwikkeling is de pool- of ijsbeer, die zijn natuurlijke jachtgronden letterlijk als sneeuw voor de zon ziet verdwijnen.

Coca-Cola en WWF luiden nu samen de alarmbel en slaan de handen in elkaar met de ‘Arctic Home’-campagne, die na de VS nu ook in Europa wordt gelanceerd. Coca-Cola en WWF: “samen sterker” “De ijsbeer, Coca-Cola en WWF zijn geen onbekenden voor mekaar”, legt Gaetan Van de Populiere, Marketing Director Coca-Cola België uit. “Met WWF werken we al sinds 2007 samen aan belangrijke milieu-initiatieven.

Door het wetenschappelijke netwerk van WWF en de marketingkennis en middelen van Coca-Cola te bundelen, hebben we meer armslag dan elke organisatie afzonderlijk. En natuurlijk is de ijsbeer al sinds 1922 een icoon in onze wintercampagnes, lang voor er sprake was van zijn precaire situatie.”

De drie jaar durende campagne Arctic Home – waarin Coca-Cola jaarlijks 1 miljoen euro aan WWF zal schenken – wordt in meer dan 16 Europese landen gelanceerd. De campagne maakt deel uit van de internationale samenwerking die sinds 2007 bestaat tussen The Coca-Cola Company en WWF. Die samenwerking is gericht op de bescherming van belangrijke rivierbekkens zoals de Yangtze, de Mekong en de Rio Grande, op duurzame landbouw, maar ook op het verminderen van het waterverbruik en het verlagen van de CO2-uitstoot van het bedrijf.

Naast de eigen donaties roept Coca-Cola via internet ook het publiek op om een duit in het zakje van Arctic Home te doen. In 2011 in Noord-Amerika heeft het bedrijf twee miljoen dollar binnengehaald via een gelijkaardige campagne. Het ingezamelde geld gaat naar verschillende terreinprojecten die het leefgebied van de ijsbeer beschermen, onderzoek doen naar de impact van de klimaatverandering op de ijsbeer en conflicten tussen lokale gemeenschappen en ijsberen trachten te voorkomen. Daarnaast wordt ook geïnvesteerd in de organisatie van een internationale conferentie die concrete engagementen wil voor de bescherming van de ijsbeer.

Grootste ijsbeer ooit

De ijssculptuur in Brussel-Zuid wordt met zijn drie meter hoogte de grootste ijsbeer ooit die in ons land uit ijs gehouwen werd. Hij moet zoveel mogelijk mensen sensibiliseren en mobiliseren. Van 18 tot en met 20 januari zal hij reizigers en passanten in het station “warm maken” voor de bescherming van zijn habitat. Sabien Leemans, woordvoerder WWF: “De symbolische vergelijking met de smeltende poolkappen ligt voor de hand. De Noordpool is de airco van onze planeet. De enorme laag ijs en sneeuw weerkaatst de zonnewarmte en speelt een belangrijke rol in de regulering van het klimaat. Maar het is ook een thuis voor tal van diersoorten en vier miljoen mensen en speelt een belangrijke rol als voedselleverancier voor de hele wereld. Kortom, als we dit enorme gebied van 30 miljoen km2 niet vrijwaren, verandert alles. Volgens de voorspellingen zal het zomerijs binnen één generatie (20 à 30 jaar) bijna helemaal verdwenen zijn. Met de ‘Arctic Home’-campagne hopen we op massale respons om dit unieke en waardevolle leefgebied te beschermen.”

Dixie Dansercoer

Om de campagne extra kracht bij te zetten, werd ervaren poolreiziger Dixie Dansercoer bereid gevonden het peterschap op te nemen. “Niemand kan de feiten ontkennen”, zegt Dansercoer. “Tijdens mijn expedities heb ik genoeg alarmsignalen gezien. Er is veel meer open water en veel minder meerjarig ijs. De poolbeer gaat steeds vaker z’n prooi aan land zoeken en zelfs verbasteren met de grizzlybeer. Allemaal bewijzen dat de zomerse afsmelting van de ijskap bittere ernst is. Het is vijf voor twaalf en we moeten nu actie ondernemen.”

Over Coca-Cola en WWF

WWF werkt sinds 2007 met Coca-Cola om de milieu-impact van het bedrijf te verminderen, met name voor wat betreft water, landbouw en CO2-uitstoot. Er werden al verschillende resultaten geboekt. Bovendien geeft The Coca-Cola Company sindsdien ook financiële steun aan het WWF Polar Bear Support Fund (fonds ter ondersteuning van de ijsbeer). Gedurende de laatste vijf jaar heeft de steun van Coca-Cola WWF geholpen belangrijk veldwerk uit te voeren en de benodigde zenders en materialen voor onderzoek naar ijsberen aan te kopen. Voortbouwend op het werk van de laatste drie jaar, hebben Coca-Cola en WWF in de VS en Canada eind 2011 de ‘Arctic Home’-campagne gelanceerd. Deze fondsenwervende campagne die meer dan 2 miljoen dollar opleverde, kwam rechtstreeks ten goede aan het wereldwijde Noordpoolprogramma van WWF. Sinds 2006 is de poolbeer aangeduid als ‘kwetsbaar’ in de Rode Lijst van de IUCN (International Union for the Conservation of Nature).