Coca-Cola zet legendarische poolbeer opnieuw centraal in wintercampagne

Deze winter haalt Coca-Cola een van zijn meest geliefde iconen uit de ijskast: de poolbeer. Na de allereerste printadvertentie in 1922, duikt de sympathieke ijsbeer vanaf 1 januari weer op in de reclamecampagne van het frisdrankmerk . Coca-Cola en de ijsbeer, dat is meer dan een coole vriendschap…

Negentig jaar geleden verscheen de ijsbeer voor het eerst in een Franse advertentie van Coca-Cola. Sindsdien is hij uitgegroeid tot een icoon voor het merk. En tot een oprecht engagement, want Coca-Cola trekt zich al decennialang het lot van de kwetsbare ijsbeer op de Noordpool aan.

Vandaag staat hij dus opnieuw centraal in de reclame. Met evenveel stijl als in de beginjaren, bij de introductie van de ‘Always Coca-Cola’-campagne. In 1993 ging de tv-spot ‘Northern Lights’ – waar ijsberen naar het poollicht kijken en
een flesje Coca-Cola drinken – de wereld rond. De innovatieve animatiebeelden maakten de reclame revolutionair én maakten de Coca-Cola-ijsbeer geliefd bij een groot publiek.

En zo ging de poolbeer, samen met zijn familie, steeds vaker de hoofdrol spelen in de reclamecampagnes van Coca-Cola. Al glijdend op de skipiste, om te supporteren voor de Olympische Winterspelen of al spelend met berenwelpen.

Wist je trouwens dat…

  • …de witte, pluizige Labrador Retriever-puppy van de artistiek directeur het reclamebureau inspireerde tot de computergeanimeerde ijsbeer?
  • …aan de tv-spots heel wat studiewerk voorafging? Zo analyseerden de makers tal van foto’s en films om inzicht te krijgen in het gedrag van de ijsbeer: hoe beweegt hij zijn hoofd, lichaam en poten?
  • … de muziek in de ijsbeerspots zo beperkt mogelijk werd gehouden, om de magische sfeer niet te verstoren? Aan de zeer korte ‘dialogen’ – enkele ‘oohs’, aahs’ en speels gegrom – hadden de reclamemakers anders hun handen vol om ze zo authentiek mogelijk te laten klinken.