Erwin Ollivier, General Manager van financiële dienstverlener DLL, is de nieuwe ambassadeur voor professionele gendergelijkheid. Ollivier ontving vanavond de Wo.Men@Work Award 2016, die voor de zesde keer werd uitgereikt door JUMP, in samenwerking met Coca-Cola Enterprises Belgium. De jury en het publiek waren het eens over zijn authentieke en innovatieve aanpak voor meer gelijkheid tussen vrouwen en mannen op de werkvloer.

De zesde Wo.Men@Work Award – een initiatief van JUMP, de organisatie die de professionele gelijkheid tussen mannen en vrouwen ondersteunt, in samenwerking met Coca-Cola Enterprises Belgium – werd op 3 maart uitgereikt in de Vlerick Business School Brussels. De prijs gaat naar een leidinggevende man of vrouw die zich persoonlijk inzet voor een evenwichtige man-vrouwverdeling in zijn of haar organisatie.

Naast Erwin Ollivier waren ook Pascale Van Damme (Managing Director DELL Belux) en Jef Van In (CEO AXA Bank Europe) genomineerd. Zij moesten het nipt afleggen tegen Ollivier, die volgens de jury “op een heel authentieke manier werkt aan de basisbeginselen van gelijkwaardigheid, inzicht toont in de verschillen tussen mannelijk en vrouwelijk gedrag, en bewijst om met kleine aanpassingen grote veranderingen te kunnen realiseren.”Een jury bepaalde voor twee derde mee de uitslag, het grote publiek had één derde instemming via de site www.womenatworkaward.be.

Erwin Ollivier is sinds 2012 General Manager van DLL, waar hij meteen op de bres ging staan voor de professionele gelijkheid tussen mannen en vrouwen in de bedrijfscultuur. Zo werd het salarissysteem herzien, en in dialoog met de medewerkers nagegaan welke knelpunten in de organisatie het doorgroeien van vrouwen belemmeren. Ollivier wil met zijn titel van Ambassadeur een inspiratiebron zijn voor andere organisaties, zowel kleine als grote, waarbij hij benadrukt dat een vrouwvriendelijke cultuur niet vanzelf komt. Het is een mentaliteitswijziging, waarbij je beter in kleine stappen evolueert dan radicale stappen zet, om het draagvlak voor verandering zo breed mogelijk te maken.

Ollivier: “Echte gendergelijkheid bereik je volgens mij op het moment dat je als werknemer niet hoeft te kiezen tussen je gezin en je carrière, of je nu man of vrouw bent. Het glazen plafond doorbreken is maar een eerste stap. Het echte werk begint bij het blootleggen van alle verborgen mechanismen die de ongelijkheid in stand houden. De bedrijfscultuur, de mannen, maar ook de vrouwen hebben hierin een verantwoordelijkheid. De ‘hero’-cultuur met zijn opbod in gepresteerde uren, het promoveren in functie van ‘zichtbaarheid’ in plaats van impact en efficiëntie, de zelfkritische houding van vrouwen wanneer carrière-opportuniteiten zich aanbieden, zijn allemaal aspecten die in het voordeel spelen van mannelijke profielen. Of die daar dan gelukkig mee zijn, is natuurlijk de echte vraag. Ook mannen moeten zonder schuldgevoel eens vroeger naar huis kunnen voor de kinderen. Door als CEO bewust te worden van die dynamieken, kan je via kleine, maar slimme regeltjes de vastgeroeste rolpatronen doorbreken. Bijvoorbeeld geen belangrijke meetings voor 9u30 en na 16 uur. Rekening houden met schoolvakanties en examenperiodes voor werkreizen. Laten we ons niet beperken tot het ‘openstellen’ van de mannenwereld voor vrouwen! Laten we de bedrijfscultuur herdenken met respect voor de authenticiteit van mannen én vrouwen.”

Erwin Ollivier begon zijn carrière in 1989 bij Lease Plan en Europ Assistance, waarna hij bij Sitel na verschillende internationale functies evolueerde tot Sales & Marketing Director. In 2006 ging hij aan de slag als Commercial Director bij Athlon Car Lease. Sinds 2012 is hij General Manager Belgium voor DLL.

 


Hoe leidinggevenden naar gendergelijkheid streven

De Wo.Men@Work Award is aan een zesde editie toe, voor de derde keer onder de vleugels van Coca-Cola Enterprises, een onderneming waar het evenwicht tussen vrouwen en mannen geen leeg concept is.

Etienne Gossart, Country Director Belgium-Luxembourg: “Coca-Cola is er voor iedereen; dit is één van de intrinsieke waarden van ons merk. Dit geldt ook voor onze teams waar we een evenwichtige man-vrouwverhouding aanmoedigen. Zo streven we tegen 2020 naar 45% vrouwelijke werknemers en een verhoging van vrouwen in een managementfunctie met meer dan 20%. In dit kader ondersteunen we JUMP’s Wo.Men@Work.”

Isabella Lenarduzzi, oprichtster en directrice van JUMP: “Pas als we ons bewust zijn van verschillen, kunnen we de tools en methodes voor loopbaanbeheer aanpassen om discriminatie te vermijden. “Discriminatie gebeurt heel vaak onbewust. Durf een diagnose te maken van uw bedrijfscultuur als je een echt goed beheer van alle talenten wenst, anders zal geen enkele maatregel om gendergelijkheid te bevorderen een reële impact hebben.”