Coca-Cola Enterprises gelooft in de Vlaamse regio en in jongeren

Vandaag opent het vernieuwde Coca-Cola Visitors Center officieel zijn deuren, in aanwezigheid van Vlaams minister-president Kris Peeters en John F. Brock, CEO van Coca-Cola Enterprises. Het bezoekerscentrum, interactief en digitaal opgevat, wil jongeren inspireren tot een beloftevolle toekomst. Met deze investering van 1 miljoen euro versterkt Coca-Cola Enterprises zijn lokale verankering in Vlaanderen en viert het bedrijf tegelijk zijn 25e verjaardag in Wilrijk.

Zo’n 65 jaar geleden startte Coca-Cola zijn bottelarij in de provincie Antwerpen. Dit jaar viert de productievestiging zijn 25e verjaardag op de huidige locatie in Wilrijk. Onder meer met een compleet vernieuwd Visitors Center dat jaarlijks zo’n 25.000 bezoekers wil lokken. De nadruk ligt nu meer dan ooit op jongeren. Door hun taal te spreken wil Coca-Cola hen inspireren en maximaal kansen geven.

 

Opening Coca-Cola Visitors Center with John F. Brock (CEO Coca-Cola Enterprises), An Vermeulen (VP Field Sales Coca-Cola Enterprises) en Kris Peeters (Vlaams minister-president) + de 5 dreamers ((Rafik, Quinten, Eline, Joachim, Will)

Inge Polspoel, Visitors Center Manager, Coca-Cola Enterprises: “In het Visitors Center leren jongeren de wereld achter Coca-Cola kennen. Ze kunnen er een kijkje nemen in de hoogtechnologische productie en distributie, maar we dagen hen tegelijk uit om mee te denken over een duurzame toekomst. Coca-Cola maakt graag een positief verschil in onze samenleving. En wanneer jongeren beter begrijpen wat alle activiteiten binnen een bedrijf als Coca-Cola inhouden, kunnen ze beter hun eigen mogelijkheden verkennen en de beste studie- en beroepskeuzes maken. We hebben het bezoekerscentrum dan ook digitaal en interactief opgevat, zo kunnen ze zelf ervaren wat er allemaal mogelijk is.”

Via een digitale rondreis ontdekken jongeren de ingrediënten van de verschillende dranken en alle aspecten van productinnovatie, krijgen ze inzicht in welke jobmogelijkheden er bij Coca-Cola zijn, leren ze meer over recyclage en krijgen ze een beter beeld van de technologie van vandaag. Het bezoekerscentrum is inhoudelijk helemaal afgestemd op de leefwereld van jongeren, vertaald naar een highschool-setting met 5 interactieve modules (gymnasium, theaterklas, innovatielabo, duurzaamheidsmuur en talentenhoek). Daarna krijgen ze nog een beter beeld van de technologie van vandaag, via een bezoek aan de Coca-Cola-productievestiging.

“Het is 65 jaar geleden dat Coca-Cola zijn bottelarij in Antwerpen opende. Het is intussen ook al 25 jaar dat de productievestiging in Wilrijk bestaat. Maar hoe wereldberoemd dit bedrijf ook is, Coca-Cola begrijpt als geen ander dat lokale verankering de sleutel is tot het succes. Dat doen ze met bottelarijen en productievestigingen zoals in Antwerpen, en met innovatiecentra zoals die in Anderlecht. Maar ook onze jongeren worden betrokken: het vernieuwde Visitors Center gunt hen een blik achter de schermen, waardoor zij inzicht krijgen in het bedrijf en de jobmogelijkheden die er zijn”, aldus minister-president Peeters.

Meer informatie en een voorsmaakje vind je hier: www.cocacolavisitorscenter.be

Geloof in jongeren

Ter gelegenheid van de heropening van het bezoekerscentrum voor jongeren, heeft Coca-Cola Enterprises samen met Let’s Go Urban een ontwikkelingstraject voor 5 Antwerpse jongeren uitgewerkt: 5 jonge ‘dreamers’ worden door vijf inspirerende ‘believers’ gecoacht om hen zo een stap dichter bij hun grote droom te brengen. De komende maanden investeert Coca-Cola Enterprises met dit project in de dromen van jongeren door hen naar waarde te schatten, hun talenten te erkennen en hen perspectieven te bieden. 5 believers – Sihame El Kaouakibi, oprichtster en directeur van de jongerenorganisatie Let’s Go Urban, John Brock, CEO van Coca-Cola Enterprises, Hans Similon, ‘Mobile Vikings’-evangelist, Catalina Daniëls, CEO van de Special Olympics European Games 2014, Joeri Van den Bergh, medeoprichter en generatie Y expert van InSites Consulting – delen hun kennis, ervaring en netwerk met de dreamers om zo van hun droom een reëel project te kunnen maken.

Ontdek hier meer over het dreamers-believersproject:

Coca-Cola is een lokaal verankerd en inclusief bedrijf dat kansen biedt aan jongeren

Coca-Cola mag dan een wereldmerk zijn, het is vooral ook een lokaal bedrijf. Ruim 70% van de in België verkochte dranken wordt hier gemaakt, in de productiesite in Wilrijk die vandaag 25 jaar bestaat. De laatste 15 jaar investeerde Coca-Cola Enterprises 120 miljoen euro in de Antwerpse site. Het vernieuwde bezoekerscentrum is een mooie volgende stap in de lokale verankering.

Het bedrijf engageert zich bovendien voortdurend naar jongeren door tal van activiteiten: workshops aan universiteiten, stageplaatsen en vakantiejobs op de verschillende sites, … Tijdens het Mission Olympic-programma krijgen 22.000 jongeren de kans om kennis te maken met verschillende Olympische en andere sporten. Coca-Cola Enterprises richtte haar eigen professioneel netwerk op waarin jongeren met mekaar ervaringen kunnen uitwisselen en Coca-Cola ontwikkelde een ‘young graduates’-programma waarbij pas afgestudeerden in 3 jaar de mogelijkheid krijgen om 3 verschillende jobs in het bedrijf uit te oefenen en hun talenten te ontdekken.

Bovendien is Coca-Cola een bedrijf voor iedereen. Daarom is Coca-Cola al 25 jaar lang een actieve partner van de Special OIympics in België. In september dit jaar komen de Europese Special Olympics naar Antwerpen en Coca-Cola bundelt de krachten met de organisatie om van dit event een groot succes te maken en een blijvende positieve impact te creëren.