Brussel, 8 juli 2013 – Coca-Cola lanceert deze zomer Sprite met zoetstoffen uit stevia en 30% minder suiker*. Deze zal de huidige Sprite vervangen, met behoud van de verfrissende Sprite-smaak. Deze belangrijke stap past in het continu streven van het bedrijf om zijn aanbod van frisdranken met minder calorieën uit te breiden.

Ruim anderhalf jaar na de goedkeuring door de Europese Commissie van het gebruik van stevia, polste Coca-Cola – i.s.m. iVox – hoe het gesteld is met de kennis over en consumptie van zoetstoffen uit stevia in België. Daaruit blijkt dat stevia vrij goed is gekend, maar nog niet zoveel wordt geconsumeerd. We zetten de meest frappante resultaten voor u op een rijtje.

80% kent stevia

Coca-Cola liet begin juni 2013 een onderzoek uitvoeren door het onafhankelijk onderzoeksbureau iVox. Daarin werd gepolst naar onze kennis over stevia en ons verbruik ervan.

Wat blijkt: 80% van de respondenten kende stevia. Vooral bij vrouwen (86%) deed de term een belletje rinkelen. Bij mannen was dat net iets minder (73%). Geografisch gezien, blijkt stevia in Vlaanderen (83%) meer bekendheid te genieten dan in Wallonië (75%) of Brussel (74%). Dit toont aan dat stevia, nog geen twee jaar na de Europese goedkeuring, bijna even goed gekend is als die andere veelgebruikte zoetstof aspartaam (84%).

Van de respondenten die stevia kenden, wist 89% aan te geven dat het om een zoetstof van natuurlijke oorsprong ging. 19% van de respondenten spreekt een voorkeur uit voor stevia. Onze favoriete zoetmaker blijft echter nog steeds suiker (48%).

Welke producten: de stevia Top 3

Zoetstoffen uit stevia worden in steeds meer voedingsproducten verwerkt, van   chocoladepasta’s en ontbijtgranen, over frisdrank tot bier. Welke daarvan zijn het voorbije anderhalf jaar nu het meest in onze winkelkar beland? Eerst en vooral zijn dat zoetmiddelen op basis van stevia (34%), daarna volgt chocolade (10%) en tenslotte frisdrank (8%).

Wanneer we specifiek naar de consumptie van frisdranken kijken, geeft 34% van de respondenten aan toch voor de originele versie met suiker te kiezen. 26% kiest inmiddels voor zero en 18% voor light.

Grootste fans van de frisdranken met suiker zijn mannen (41% vs 27% bij vrouwen) en de consumenten jonger dan 34 jaar (47%, vs 31% bij 35–55 en 20% bij 55+). Zero-dranken scoren ongeveer even goed bij mannen als vrouwen, bij jong en minder jong. Light-dranken genieten vooral de voorkeur van vrouwen (21% vs 14% bij mannen).

Frisdranken met zoetstoffen uit stevia worden nog maar weinig gedronken, wellicht ook omdat het aanbod nog zeer beperkt is. Daar wil Coca-Cola met de introductie van deze nieuwe Sprite graag verandering in brengen.

 Initiatief als onderdeel van bewustmakingscampagne

In april is Coca-Cola gestart met een bewustmakingscampagne rond het belang van een evenwichtige levensstijl. Deze campagne bouwt voort op een beleid dat Coca-Cola sinds jaren voert op vier domeinen:

  • meer keuze uit calorievrije of caloriearme dranken
  • innovatie dankzij het gebruik van zoetstoffen van natuurlijke oorsprong
  • informatie over voedingswaarde op het etiket
  • stimuleren om voldoende te bewegen

Omdat het Coca-Cola menens is, lanceert het deze zomer Sprite met zoetstoffen uit stevia en suiker. Het drankje bevat 30% minder suiker*, maar blijft dezelfde verrassend verfrissende smaak en bruisend karakter behouden. Deze nieuwe Sprite vervangt de huidige Sprite. Sprite Zero blijft wel gewoon bestaan.

Sprite met stevia is reeds de tweede drank met zoetstoffen uit stevia die Coca-Cola in België introduceert. In juni 2012 verving het bedrijf al haar volledige Nestea-gamma door versies met zoetstoffen uit stevia en suiker. Met deze initiatieven wil het bedrijf haar calorievoetafdruk verlagen en consumenten steeds meer keuze bieden.

Luc Aelterman, General Manager R&D Europe, Eurasia and Africa: “Deze nieuwe Sprite met zoetstoffen uit stevia en suiker werd volledig ontwikkeld in ons R&D center hier in Brussel. Wereldwijd biedt Coca-Cola reeds meer dan 45 dranken met zoetstoffen uit stevia aan. Dit past in onze strategie om mee te werken aan oplossingen in de strijd tegen obesitas.”


* 30% minder suiker dan de meeste bruisende frisdranken met suiker in de Benelux.
[1] Coca-Cola (ism iVox), Kennis en verbruik van stevia (1000 respondenten), 2013