PARIJS, 19 januari 2016 – Een Coca-Cola drinken, ongeacht welke Coca-Cola, maakt elk moment bijzonder. Op een lanceringsevenement in Parijs kondigde Chief Marketing Officer van The Coca-Cola Company, Marcos de Quinto, vandaag een nieuwe wereldwijde éénmerkmarketingstrategie aan die voor het eerst Coca-Cola, Coca-Cola light, Coca-Cola Zero en Coca-Cola Life zal verenigen onder de iconische Coca-Cola-merkpositionering in één wereldwijde creatieve campagne: ‘Taste the Feeling’.

Deze éénmerkstrategie:

  • betrekt de wereldwijde waarde en de iconische uitstraling van de originele Coca-Cola op heel het handelsmerk, waarbij heel de Coca-Cola-familie wordt verenigd onder ‘s werelds nummer 1 frisdrankenmerk;
  • komt tot leven in een wereldwijde campagne – ‘Taste the Feeling’ – waarin gebruik wordt gemaakt van universele verhalen en dagelijkse momenten, om consumenten over heel de wereld met elkaar te verbinden;
  • toont het product als middelpunt van de reclame en viert de ervaring en het eenvoudige plezier van het drinken van een Coca-Cola, ongeacht welke Coca-Cola;
  • benadrukt het engagement voor keuze, waardoor consumenten de Coca-Cola kunnen kiezen die past bij hun smaak, levensstijl en voedingspatroon.

“Dagelijks grijpen miljoenen mensen wereldwijd naar een ijskoude Coca-Cola”, zei Marcos de Quinto, Chief Marketing Officer van The Coca-Cola Company. “De nieuwe éénmerkstrategie zal de sterke positie van Coca-Cola delen over alle producten van het Coca-Cola-merk, waardoor we ons engagement versterken om de consument een heldere keuze aan te bieden. Dit is een krachtige investering in alle Coca-Cola-producten die moet aantonen hoe iedereen kan genieten van het bijzondere van een ijskoude Coca-Cola, met of zonder calorieën, met of zonder cafeïne.”

De Quinto voegde nog toe: “We erkennen meer dan ooit dat mensen hun Coca-Cola op verschillende manieren willen drinken, maar ongeacht welke variant ze kiezen, ze willen een Coca-Cola-merk met een heerlijk verfrissende, geweldige smaak. Via de éénmerkstrategie stappen we af van de campagnes voor de individuele merken en gaan we naar één enkele iconische merkcampagne die zowel het product als het merk in de kijker zet.”

‘Taste the Feeling’ zal in 2016 worden gelanceerd op verschillende tijdstippen, op alle markten wereldwijd, en zal tot leven komen via een aantal elementen, waaronder:

  • 10 reclamespots voor tv
  • meer dan 100 campagnefoto’s
  • Een nieuw visueel identiteitssysteem
  • Een nieuwe tune en audiosignatuur
  • Een deelbare digitale ervaring

De creatieve campagne zit verankerd in de fundamentele waarden van het merk Coca-Cola – het lettertype Spencerian, de rode schijf en het iconische glazen flesje – maar draagt een modern jasje. Ze draait om authentieke en echte momenten met het product in het middelpunt van de belangstelling.

Coca-Cola verzamelde 10 creatieve breinen van verschillende internationale reclamebureaus om het ontwikkelingsproces op te starten. Als laatste stap werden de 10 tv-spots voor de campagne gemaakt. Ze werden geproducet door Mercado-McCann, Sra. Rushmore, Santo, en Oglivy & Mather New York. De reclamespots geven de kijker een korte, maar intieme glimp van een alledaags verhaal, van gevoelens en ervaringen die mensen delen, terwijl ze genieten van een ijskoude Coca-Cola. Aan het einde van elk filmpje zien we de vier Coca-Cola-varianten samen onder die ene, bekende rode Coca-Cola-schijf.

“Er gaat niets boven de smaak van een ijskoude Coca-Cola”, zei Rodolfo Echeverria, Vice President, Global Creative, Connections & Digital van The Coca-Cola Company. “De tv-spots moesten draaien rond het idee dat het eenvoudige plezier van het drinken van een ijskoude Coca-Cola elk moment bijzonder maakt. De universele momenten en verhalen die worden getoond in de campagne moeten al onze consumenten wereldwijd kunnen aanspreken. De foto’s en tv-spots die men in Japan te zien krijgt, zijn dezelfde als die in Italië, Mexico en de rest van de wereld.”

Bij de lancering zullen 5 van de 10 tv-spots worden gereleased. De belangrijkste spot, Anthem (Mercado-McCann), toont een reeks heel gewone momenten die in verband worden gebracht met een Coca-Cola, zoals schaatsen met vrienden, een eerste afspraakje, een eerste kus en een eerste grote liefde. De spot zal op alle markten live gaan in 2016.

De soundtrack voor ‘Anthem’ is een originele song die speciaal werd geschreven voor de campagne met de titel ‘Taste the Feeling’. Coca-Cola werkte samen met Music Dealers om het nummer te schrijven en te producen. In bepaalde markten wordt het lied gezongen door nieuwkomer Conrad Sewell. De stem van Sewell, een in Londen geboren en in Australië opgegroeide zanger, hoorden we al op de populaire single ‘Firestone’, die op Spotify maar liefst 300 miljoen keer gestreamed werd en waarvan wereldwijd meer dan 3 miljoen stuks werden verkocht. Het lied heeft een nieuwe audiosignatuur, geïnspireerd op de geluiden en de ervaring van het genieten van een Coca-Cola – het openen van de kroonkurk, het bruisen, en ten slotte het geluid van iemand die geniet van zijn frisdrank. De nieuwe audiosignatuur zal worden gebruikt doorheen heel de campagne.

Break Up (Santo) volgt de romance van een jong koppel, van het eerste afspraakje en de eerste gevoelens van opwinding en liefde tot een knallende ruzie en ten slotte een verzoening met een ijskoude Coca-Cola erbij. In deze spot horen we een nieuwe song met de titel ‘Made for You’, door de nieuwe artiest Alexander Cardinale.

Brotherly Love (Santo) toont ons het universele verhaal van liefde en conflict binnen een gezin, met de unieke en soms moeilijke relatie tussen twee broers. Wanneer de jongere broer zonder ijskoude Coca-Cola komt te zitten, zorgt zijn grote broer voor de redding. In deze spot horen we een nieuwe versie van de hit ‘Hey Brother’ door de bekende songschrijver en producer Avicii.

Als gevolg van een partnerschap dat startte in 2014, vroeg Coca-Cola Avicii ook om een remix te producen van de ‘Taste the Feeling’-campagnesong met Conrad Sewell. Daarnaast zal hij ook versies van dit nummer produceren voor de campagnes voor de UEFA EURO 2016TM en de Rio 2016 Olympic GamesTM.

De andere tv-reclamespots die beschikbaar zijn om te worden gereleased zijn:

  • Under Pressure (Ogilvy & Mather) dat het verhaal vertelt van de dagelijkse druk waarmee we allemaal te maken krijgen. De spot benadrukt het belang van een pauze nemen, de spanning loslaten en van het moment genieten.
  • Supermarket ( Rushmore) vertelt het verhaal van een jonge kassière die in de ban is van een knappe, mannelijke klant die even pauzeert om te genieten van een ijskoude Coca-Cola.
  • What is a Coca-Cola For? ( Rushmore), Professor (Sra. Rushmore), Arctic Summer (The Cyranos-McCann), Empty Bottle (Mercado-McCann) en Real Enjoyment (Mercado-McCann) zullen later in 2016 worden gereleased.

De nieuwe campagne telt ook meer dan 100 campagnefoto’s van bekende modefotografen Guy Aroch en Nacho Ricci, die mensen van over heel de wereld vereeuwigden, genietend van een ijskoude Coca-Cola in een rits dagelijkse situaties. De beelden van de nieuwe campagne zullen worden gebruikt in advertenties, billboards, in-store en in digitale media.

De deelbare digitale ervaring bestaat uit een reeks GIF-bestanden met filmpjes die gevoelens weergeven die worden geassocieerd met het drinken van Coca-Cola, met het ‘Taste the Feeling’-lied op de achtergrond.

download perskit