Chaudfontaine is eerste mineraalwaterbottelarij erkend voor duurzaam watermanagement

Op Wereldwaterdag, op 22 maart, staan we wereldwijd even stil bij ons waterverbruik. Niet alleen is zuiver water een schaars goed, er zijn ook heel wat verborgen verbruikers. Denk maar aan de liters water nodig voor een product op tafel komt. Als referentie voor natuurlijk mineraalwater tekent Chaudfontaine voor een duurzaam waterbeleid. Dat bewijst het ‘European Water Stewardship’ – een primeur in de sector – maar ook de bescherming van de waterbron. “Denken op lange termijn is de enige juiste keuze. Zeker als je weet dat ons natuurlijk mineraalwater 60 jaar ondergronds reist en van een unieke kwaliteit is”, aldus aldus Jean-Louis Cornet, hydrogeoloog en productiedirecteur van de mineraalwaterbottelarij in Chaudfontaine.

Gouden certificaat voor waterbeleid

Chaudfontaine is de allereerste mineraalwaterbottelarij die erkend wordt voor haar duurzaam watermanagement. Concreet bekroont het gouden ‘European Water Stewardship’-certificaat de jarenlange inspanningen om de thermale bron te beschermen en het watergebruik tot een minimum te beperken.

De afgelopen 10 jaar – sinds Chaudfontaine deel uitmaakt van Coca-Cola Enterprises – heeft de plant haar waterefficiëntie sterk verbeterd. Terwijl er in 2005 nog 4,53 liter water nodig was voor het bottelen van 1 liter Chaudfontaine, is dat vandaag nog maar 1,56 liter. Bovendien heeft Chaudfontaine nog ambitieuze plannen in waterefficiëntie. 

Ook ambitieus energiebeleid

Thema van de Wereldwaterdag dit jaar is energie. Niet alleen voor haar waterbeleid maar ook voor haar energiebeleid kan Chaudfontaine indrukwekkende cijfers voorleggen. Coca-Cola Enterprises is erin geslaagd om het verbruik terug te dringen met 60%, van 267,4 kWh per 1.000 liter gebotteld water in 2005 naar 106,3 kWh in 2013.

Uniek hierbij is de recuperatie van de natuurlijke warmte van het mineraalwater bij het bottelen, om daarmee de site te verwarmen. Daarnaast heeft het bedrijf de wereldwijde ambitie om tegen 2020 de ecologische voetafdruk van zijn dranken met een derde te verminderen.