Share a Coke 2014 van start met Europees onderzoek en nieuwe webshop

What’s in a name? Je kiest hem dan wel niet zelf, toch is de overgrote meerderheid (80%) van de Belgen in zijn nopjes met zijn gegeven naam. Dat – en nog enkele interessante verschillen tussen de

Europeanen – blijkt uit een onderzoek van Coca-Cola naar aanleiding van de nieuwe Share a Cokecampagne. Nieuw in die campagne is alvast de online webshop, waar iedereen zijn eigen naamflesje

kan visualiseren én bestellen. ‘Share a Coke’ wordt immers nog een pak ambitieuzer uitgerold dan vorig jaar.

Belgen & hun naam

Deze zomer lanceert Coca-Cola in elf Europese landen liefst 1,5 miljard ‘gepersonaliseerde’ producten op de markt. Het iconische logo wordt daarbij vervangen door de meest populaire voornamen. Dat zijn

er zo’n 3.000 voor België, zodat 90% van alle voornamen op de flesjes in omloop zullen zijn. Of nog: 10 miljoen landgenoten kunnen op zoek gaan naar hun eigen naam in de winkelrekken!

Kortom, een ideaal moment om eens na te gaan wat Europeanen vinden van hun eigen naam. Coca-Cola liet een onderzoek uitvoeren en kwam enkele leuke dingen aan de weet. Wist je bijvoorbeeld dat de Britten het vaakst hun naam afkorten? Of dat de helft van de Finse baby’s pas een naam krijgt na de geboorte?

Hier enkele resultaten op een rij:

  • Vier op de vijf Belgen (83%) houden van hun naam, twee derde (69%) hecht er belang aan en driekwart (72%) gebruikt ook zijn gegeven naam. Van alle Europeanen zijn de Belgen wel het minst tevreden met hun naam, het Europees gemiddeld ligt op bijna 90%. De Ieren zijn het meest tevreden (94%).
  • Ondanks het feit dat Belgen het minst tevreden zijn met hun voornaam, wil slechts 4% effectief zijn/haar naam veranderen.
  •  Acht op de tien Belgen vinden dat hun naam goed past bij hun persoonlijkheid.
  •  Voor een kwart van de Belgen heeft hun naam impact gehad op hun leven, vrijwel altijd in positieve zin.
  •  Van alle Europeanen voelen de Belgen zich het gelukkigst als ze hun naam in een liedje horen (28% Belgen vs. 16% Europeanen gemiddeld).
  • Ook opvallend: van alle Europeanen voelen de Belgen zich het meest ongemakkelijk met hun naam, vooral omdat ze vinden dat deze bepaalde verwachtingen of een negatieve associatie oproept (27% Belgen vs. 12% Europeanen gemiddeld). In de onderzochte landen hebben vrouwen (20%) hier trouwens meer moeite mee dan mannen (16%).

Wist je trouwens dat…:

  • …Finnen het meest overwegen om hun naam te laten veranderen?
  • …Fransen zich het populairst voelen als ze hun naam ergens zien opduiken?
  • …Britten er het meest verveeld mee zitten als hun naam foutief gespeld wordt?
  • …Nederlanders het minst belang hechten aan hun naam?   
  •  …Noren hun naam het meest ouderwets vinden?
  • …Ieren het meest tevreden zijn met hun naam?

Share a Coke, with everybody & anybody

Ook wie zijn naam niet in de winkelrekken terugvindt, of wie te ongeduldig is, kan alvast terecht op www.mycoke.be om zijn of haar eigen gepersonaliseerd iconisch glazen flesje te bestellen. Naast de persoonlijke petflesjes Coca-Cola, Coca-Cola Zero en Coca-Cola light, komen er ook opnieuw grotere gepersonaliseerde verpakkingen, uitgebreid met speelse koosnaampjes zoals ‘sjoeke’, ‘schatteke’ of ‘poepie’.

* Voor deze pan-Europese studie interviewde Canvas8 ruim 1.800 Europeanen, ouder dan 16 jaar, in België, , Nederland, Frankrijk, Finland, Noorwegen, Groot-Brittannië, Noord-Ierland en Ierland.

Voor meer info over de campagne
Surf naar www.shareacoke.be