Coca-Cola onderzoekt de smaakbeleving van de Belgen

Nieuwe smaken verkennen om, via sociale media, indruk te maken op vrienden en familie? Eén op de drie Belgen pleit schuldig… Dat blijkt uit een grootschalig smaakonderzoek dat Coca-Cola uitvoerde bij 9.125 Europeanen. De Spanjaarden zijn het meest avontuurlijk ingesteld, terwijl de Finnen het snelst eten en nauwelijks iets proeven. Maar ook de Belgen beleven smaak op hun typische manier, zo blijkt.

Belgen zijn (bijna) de dappersten

De Belgen durven de grenzen van hun smaakpalet te verkennen. Ruim 35% vindt zichzelf avontuurlijk als het op nieuwe smaken aankomt. En hoe warmer het is, hoe avontuurlijker we worden. Zo zijn we in de zomer vier keer meer geneigd om nieuwe smaken uit te proberen dan in de winter. Ook opvallend: één op de drie Belgen proeft nieuwe producten om zijn ervaring online te kunnen delen via sociale media. Vergeleken met andere Europeanen, zijn Belgen vrij avontuurlijk: alleen de Spanjaarden gaan ons voor in nieuwe smaken ontdekken.

Bourgondiërs van Europa

Terwijl de gemiddelde Europeaan erg gehaast is, neemt de Belg zijn tijd: 65% houdt ervan om op het gemak te genieten van een hapje of drankje. Daarmee bevestigen we onze status van ‘Bourgondiërs van Europa’. De Finnen zijn de snelste eters: 68% geeft toe geen tijd te nemen om iets fatsoenlijk te proeven.

Onzekere smaakpapillen

Hoeveel basissmaken er zijn, daar hebben heel wat Europeanen het raden naar. Ook de Belgen, want bijna de helft (47%) kent het antwoord niet. De Finnen scoren het best: een kwart kan zoet, zuur, zout, bitter en umami als basissmaken identificeren. Ook wat onze smaakpapillen betreft, zijn we onzeker. Amper 6% van de Belgen schat zijn smaakpalet als ‘expert’ in. Duitsers hebben het meest vertrouwen in hun smaakherkenning, Britten het minst.

Eerst zien, dan proeven

Meer dan een kwart van de Belgen kiest smaak als zintuig dat het meeste plezier geeft. Al blijft zicht het meest gewaardeerde zintuig voor 72% van de Belgen. Ons gevoel voor smaak is het best ontwikkeld ’s avonds, zo stelt één op de vier deelnemers.

Coca-Cola, ijskoud en in een glazen flesje

Meer dan de helft van de Belgen (58%) beschrijft de smaak van Coca-Cola als verfrissend. Eén op de twee Belgen vindt dat de typische smaak Coca-Cola net zo uniek maakt. Een kwart telt daarbij nog het iconische merkimago. Vier op de tien Belgen hebben hun Coca-Cola graag ijskoud geserveerd, bijna een kwart drinkt het liefst uit een glazen flesje.

* Studie uitgevoerd door YouGov, in opdracht van Coca-Cola, in februari 2016 bij 9.125 deelnemers in België, Finland, Frankrijk, Groot-Britannië, Duitsland, Nederland en Spanje.

Download perskit